Friday, February 25, 2011

MENGADU

Sesuatu perbuatan yang paling saya tidak suka ialah suka mengadu itu dan ini semata-mata untuk mendapatkan simpati.Mungkin dikatakan saya seorang yang tegas tapi itulah realitinya saya.Perkara yang remeh hendak diremeh-remehkan kerana merasakan apa yang kita lakukan itu salah dan tidak sepatutnya berbuat seperti itu.

Malah adakalanya blog yang saya tulis pun boleh dijadikan bahan untuk menyampaikan itu dan ini.Seperti yang saya katakan blog saya, saya bebas untuk menulis dan tidak ada kena mengena dengan sesiapapun sebaliknya mungkin cerita yang saya sampaikan itu ada kaitan dengan kehidupan kita.Tapi sebenarnya saya tidak bertujuan untuk mengeruhkan suasana.Hanya yang menerima mempunyai andaian tersendiri.

Kalau waktu mengajar pun jika murid-murid mengadu yang remeh -temeh seperti kawan mengambil pemadam,mengambil buku, saya just tengok sahaja dan mereka mengerti.Saya hanya melayan kalau mereka bertanyakan soalan berkaitan dengan pembelajaran mereka.Terus terang saya katakan ,saya memang tidak suka aduan yang bukan-bukan.Kalau soal tiada wang untuk makan saya akan utamakan daripada perkara-perkara lain.

Pengadu yang suka hendakkan simpati,tidak perlulah hendak meraih itu dan ini.Renung-renungkanlah diri sendiri kerana tiada manusia yang sempurna sebaliknya kita tanya pada diri sendiri apa yang telah kita buat.Cukup sekali apabila kita mengambil berat lain pula jadinya.......sehingga kini saya tetap ingat dan lebih berhati-hati dengan manusia seperti itu.
Sekarang,kami lebih mengambil sikap tidak ingin mengambil tahu dan biarlah mereka mencari jalan penyelesaiannya sendiri.

PENA KASIH:Sukar untuk mencari jalan penyelesaian..............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails