Tuesday, December 27, 2011

TEMPE


Mungkin ramai di antara kita tidak menggemari makanan tempe.Begitulah juga dengan saya suatu ketika dahulu.Apabila makanan itu tidak menjadi kegemaran saya, sudah tentu agak sukar untuk tekak saya menerimanya.

Namun semuanya berubah apabila buat pertama kalinya saya melangkah ke daerah Muar iaitu pada tahun 1986.Saya duduk bersama keluarga di situ (orang Jawa) dan setiap petang kami akan dihidangkan dengan makanan tersebut sebagai makanan 'tea-time' bersama dengan kopi o atau teh o.Mula-mula saya tidak teruja untuk merasainya sehinggalah pada suatu hari mak cik tersebut meminta saya mencuba berulang kali.Akhirnya saya merasa makanan tempe tersebut dan ternyata sungguh enak sekali apabila dicecah dengan sambal kicap cili padi.

Apabila saya berpindah rumah di bandar Muar, kami juga tidak ketinggalan dihidangkan dengan goreng tempe yang dicelup dengan tepung dan diletakkan ketumbar jintan manis dan beberapa lagi ramuan dan sememangnya sedap.

Sejak itu, saya mengenali tempe dan sering membeli tempe untuk digoreng dan setiap minggu tempe akan menjadi menu saya.Banyak khasiatnya dengan memakan tempe....cuma anak-anak saya tidak menggemarinya.

PENA KASIH : Suka makan tempe yang digoreng oleh emak....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails