Monday, December 19, 2011

HUJAN LAGI.....


Keadaan sungai Segamat pada 19.12.2011

Bukan rungutan yang ingin dipaparkan...itulah keadaan sebenarnya di hujung tahun dan kita perlu redha menerima segalanya.
Sudah tiga hari hujan turun tidak berhenti-henti.Sedikit sebanyak rasa ngeri dan takut menyelebungi perasaan ini apabila kita sendiri mengalaminya apabila banjir melanda di sekolah saya.Masih terasa penatnya sehingga kini.Penat mengangkat barang belum pun selesai lagi tapi itulah yang perlu kita hadapi apabila tempat mencari rezeki kita menerima bencana banjir.

Awal persekolahan bakal bermula awal Januari tapi keadaan bilik kami masih tidak terurus lagi.Hendak disusun kembali seperti sedia kala, langit masih belum menunjukkan cerah sepenuhnya.Matahari masih belum bersinar seperti biasa.Kalau adapun sekejap selepas itu mendung diikuti dengan hujan renyai-renyai.

Minggu ini, kami semua berada di sekolah menyiapkan kerja terakhir kami sebelum perjumpaan pada 28 hb ini.Hujan yang tidak berhenti-henti mengingatkan saya pada tahun ini tatkala itu hujan terlalu lebat dan tanda-tanda untuk berhenti tiada.Kami masih sibuk berada di sekolah sehinggalah saya mengambil keputusan untuk balik kerana takut terkandas jika lambat balik.Lebih kurang pukul 5.00 petang, kami meninggalkan perkarangan sekolah setelah mengangkat semua barang di tempat yang tinggi.Pengalaman tahun 2006 sudah cukup memberi kesedaran kepada kami.Habis musnah buku rujukan dan dokumen ditenggelami bersama air.Tiada apa yang dapat diselamatkan hanya melihat dalam keadaan kesal kerana kesalahan diri sendiri.

Kini,kami lebih berhati-hati walaupun penat.Semua komputer dibuka dan dipasang apabila kami berada di sekolah untuk menyiapkan kerja-kerja pengurusan kami.Apabila selesai menyiapkan kami susun semula dan diletakkan di tempat tinggi....itulah rutin kami dalam beberapa hari ini.Bukan senang apabila semua milik sekolah musnah.......Memang penat.Apabila sampai di rumah barulah terasa letih yang amat sangat.

Hari ini nampaknya cuaca cerah sedikit dan sekurang-kurangnya kain dijemuran kering.Allah itu Maha Adil....Maha Mendengar rintihan hambaNya.....Kami kasihan melihat mereka yang rumahnya ditenggelami air....bukan tidak penat tapi itulah realitinya yang perlu dihadapi dan alami.

Semoga pada tahun ini Segamat tidak dilanda banjir teruk seperti biasa.Bangun dan bangkitlah memohon kepada Allah agar dijauhi musibah ini...

PENA KASIH : Berat mata memandang berat lagi bahu memikul...

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails