Saturday, December 3, 2011

SIBUK...

Taklimat bersama pengarah pelajaran Johor ...........Pusat Islam Iskandar Johor Bahru

Taklimat pengurusan kewangan






Makan-makan with family's

Sejak dari minggu lepas, terlalu sibuk.Kejap-kejap atended meeting itu dan ini.Taklimat itu dan ini.Just wakil guru besar yang kini sedang melancong ke negeri China.Then, biasalah bila sudah pergi taklimat dan kursus, duduk sehingga jam 5.00 petang even ada waktu rehat.Sebenarnya, saya jenis yang tidak tahu duduk setempat...pergerakan bebas.

Dari hari Isnin, menghadiri taklimat berkaitan dengan MBMMBI yang menggantikan PPSMI.MBMMBI telah pun bermula mulai tahun 2011 bersama-sama dengan KSSR iaitu murid tahun 1.Semuanya perlu berjalan seiring dengan hasrat kementerian bagi memastikan semua murid menguasai kedua-dua bahasa walaupun PPSMI telah dimansuhkan.Walaubagaimanapun, pihak sekolah boleh membuat pertimbangan untuk mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris mahupun dwi bahasa mengikut keperluan murid.

Hari Khamis dan Jumaat menghadiri taklimat pengurusan kewangan.Di sini banyak ilmu yang saya perolehi dan pelajari.Kalau kemerosotan peperiksaan tidak membawa ke penjara tetapi apabila melibatkan kewangan boleh ke penjara terutama penjawat awam.Jadi,sebagai pengurus sekolah, kita perlu berhati-hati apabila melibatkan kewangan dalam mengurus sesebuah sekolah.

Apabila sebut soal kewangan, sebagai suami/isteri, kita juga perlu mengurus perbelanjaan dengan baik.Kalau ikutkan hati semua hendak merasai dan memiliki dan prinsip saya 'ukur baju di badan sendiri'.Kita tidak mahu nanti bukan siapa yang susah tetapi diri sendiri.Ini semua mengingatkan diri saya sendiri.

Kemudian, hari Sabtu ke Johor Bahru di Pusat Islam Iskandar .Pujuk husband suruh hantar.Sekali lagi, kami diingatkan kembali mengenai tranformasi pendidikan yang perlu dilaksanakan di peringkat sekolah.Then, kami diberi penerangan persiapan menghadapi sesi persekolahan untuk tahun 2012.

Malamnya, ada majlis makan-makan with my family's.Balik sahaja semuanya sudah siap terhidang.Emak, anak dan adik menyediakan segala makanan tersebut.Sedap........
Menjadi kebiasaan , kami tidak lupa menjemput Mak Tam and his son begitu juga dengan Pak Usu.Seronok sesekali berkumpul dan menjamu selera.Merapatkan lagi hubungan keluarga.

PENA KASIH :Banyak kerja yang sedang menunggu....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails