Friday, December 30, 2011

BAS


Hari ini, kami sengaja mengambil keputusan untuk berjalan-jalan dengan menaiki bas.Hari tanpa kereta...
Selesai makan tengah hari, hubby mengajak saya bersiar-siar dengan menaiki bas.Walaupun perjalanan tidak jauh tapi sengaja membebaskan diri dengan memandu kereta pada waktu petang.Mungkin itu sesuatu tindakan yang tidak logik kerana mempunyai kereta dan motor.Walaupun tindakan tidak logik tapi kami ingin merasainya setelah lama tidak menaiki bas.

Dari bus-stand, saya menaiki teksi ke sebuah kedai yang terletak di Segamat Baru.Setelah ke kedai tersebut,barulah kami menaiki bas.Bas Yow Hoe yang dipandu sendiri oleh orang kampung saya.Dia tersenyum melihat kami menaiki bas dan setelah membayar tambang bas kami duduk .

Sepanjang perjalanan,hubby tersenyum geli hati.....setelah sampai di bus-stand, saya bersama hubby meninjau terminal bas Segamat yang nampak lebih bersih dari dahulu dan agak ceria.Setelah membeli makanan, kami mengambil keputusan menaiki teksi sahaja dengan tambang RM10.00.

Namun, apa yang menariknya sepanjang melalui lampu isyarat semuanya berwarna hijau.SubhanaAllah...Allah permudahkan perjalanan kami yang menaiki bas tersebut.Perjalanan yang begitu singkat sekali.

Sebenarnya, kami mengimbau kembali kenangan sewaktu dahulu yang tiada kemudahan kereta.Hanya motosikal dan bas menjadi pilihan kami dahulu.

PENA KASIH:

Sesekali berubah angin..

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails