Tuesday, December 20, 2011

GELI HATI

Bila anak lelaki memaklumkan dia terjatuh dari motor,aku ketawa kecil.Bukan ketawa kerana dia terjatuh tetapi teringat sewaktu aku mula belajar menunggang motosikal.Aku curi-curi untuk belajar menunggang motosikal.Dulu, itulah kenderaan utama orang kampung selepas basikal.Untuk mendapatkan sebuah motosikal pun memakan masa yang lama.Kalau tidak,basikallah menjadi kenderaan mereka.Bila ada rezeki sedikit dan dengan simpanan wang hasil daripada jualan getah,dapatlah mereka membeli motosikal.

Aku beberapa kali memujuk ayahku untuk mengajar aku menunggang motosikal tetapi pujukan aku tidak dilayan oleh ayah.Ayah memang tidak membenarkan kami belajar menunggang motosikal.Mungkin mereka risaukan keselamatan aku apabila sudah pandai menunggang motosikal.Aku tetap juga untuk belajar tetapi belajar secara curi-curi.Aku belajar sendirian tanpa diberi tunjuk ajar oleh ayah.Tapi aku ni memang keras hati...kalau hendak tahu sesuatu aku akan tetap berusaha dengan bersungguh-sungguh sehinggalah hasrat dan impian aku tercapai.Akhirnya,aku mampu menunggang motosikal tanpa berlesen.

Sehinggalah pada suatu hari, aku memberanikan diri untuk pergi ke kedai dengan menunggang motosikal.Rumah aku yang terletak di bawah bukit membuatkan aku rasa takut-takut juga untuk menunggang motosikal apatah lagi kalau mahu menuruni ke rumah aku.Tapi aku tetap aku...kedegilan aku membuatkan aku nekad untuk pergi walaupun cuak di hati tetap ada.Akhirnya aku selamat sampai di kedai ....tapi aku terfikir-fikir macamana hendak menuruni rumah aku yang agak ke bawah bukit.Aku terus memberanikan diri walaupun degupan jantungku begitu kencang sekali.Bukan apa degupan rasa takut sebenarnya.

Aku menunggang motosikal dengan lebih berhati-hati.Rumah aku yang agak ke bawah menyebabkan aku terpaksa lebih berhati-hati lagi.Menekan 'brek' dengan betul-betul agar aku tidak tersasar laju ke depan.Namun,malang menimpa aku.Aku terlepas 'brek' kerana tergamam dan rasa takut begitu kuat sekali.Rumpunan pokok pisang memang telah tersedia menunggu aku.Akhirnya,motosikal aku meredah pokok pisang dan aku betul-betul berada di celah-celah pokok pisang.Alhamdulilah,aku tidak mengalami kecederaan kerana aku diapit oleh dua batang pisang dan betul-betul memuatkan sebuah motosikal aku.Namun, aku rasa takut juga.Takut dimarahi oleh ayah kerana kedegilan aku.Tetapi ayah tidak memarahi aku sebaliknya dia ketawa gelihati melihat aku berada di celah pokok pisang.Sejak itu, aku menjadi orang yang agak 'terror' menunggang motosikal dan lebih berhati-hati.

Aku teringat pula,apabila hasrat anak perempuanku untuk belajar menunggang motosikal.Mula-mula aku tidak membenarkan dia menunggang motosikal kerana aku tidak mahu dia menjadi sepertiku.Tapi anakku tetap degil juga dan ingin belajar.Ayahnya sanggup mengajarnya dan belajar di padang Teratak Kasih kami.Akhirnya dia pandai menunggang tanpa berlesen seperti aku setelah buat pertama kalinya dia tersasar di tengah jalan besar dan sempat dikejar oleh ayahnya kerana takut dilanggar oleh kenderaan lain.Sejak itu, dia boleh menunggang motosikal walaupun aku tidak menggalakkannya kerana keselamatan dirinya.Akhirnya setelah berbincang dengan suamiku,kini dia memiliki......................

PENA KASIH : Kadang-kadang pengalaman itu menjadikan kita lebih berani.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails