Tuesday, December 27, 2011

SERBA BARU

Sekolah hampir dibuka dan baru hari ini kami sekeluarga membeli barangan persekolahan anak lelaki.Peralatan tulis sudah dibeli lebih awal cuma persiapan baju, kasut dan beg sahaja yang masih belum dibeli.

Mula-mula Haziq ingin membelinya bersama Along sahaja tetapi ayahnya tidak membenarkan sebaliknya kami sekeluarga turut sama melihat karenahnya memilih sendiri barangan yang hendak dibeli.
Biasalah budak-budak sekarang...berjenama yang menjadi pilihannya tidak seperti kita dahulu.Apa yang dibeli oleh emak dan ayah itulah yang dipakai sehingga lusuh dan koyak barulah digantikan dengan baru.Teringat masa sekolah dahulu, walaupun kami dua adik-beradik tapi kami tidak pernah meminta itu dan ini kerana kehidupan kami bukanlah senang.Tapi kami bersyukur kerana emak dan ayah menitik beratkan pelajaran sehinggalah kami berjaya.

Hubby selalu bercerita tentang kehidupan masa lampau kepada anak-anak agar mereka tahu untuk mendapatkan sesuatu bukannya dengan sekelip mata dan semudah sekarang.Perlu berjimat-cermat.
Tapi my son pandai mengambil hati ayahnya dan adakala ayahnya tewas dengan sikap anak lelakinya.Seperti hari ini, kami berdua keluar ke tempat kerja dan balik sahaja semuanya kemas dan bersih.Baju dibakul siap dibasuh, kain dilipatnya dengan kemas dan diletakkan di setiap bilik bagi memudahkan ayahya menyusun di almari....(itu memang tugas ayahnya),garaj kereta dibasuh,sampah disapu, nasi dimasak,bilik air dicuci dan dapur begitu bersih sekali.Apabila saya turun ke dapur untuk masak, dia turut serta membantu saya.....lalu saya katakan ni mesti nak AMPU mama dan ayah....hendak tidak hendak ayahnya tewas dan membelikan apa yang dikehendaki.Kami sempat berpesan..mama dan ayah boleh belikan untuk Haziq tetapi mesti janji dengan kami, solat jangan ditinggalkan dan pelajaran tetap diutamakan...dia berjanji dengan kami.

Serba baru...itulah yang biasanya diperlukan oleh pelajar-pelajar.Kali ini, kami hanya membelikan sepasang baju sahaja untuk Haziq kerana baginya sudah cukup dan baju lama masih boleh digunakan lagi.

PENA KASIH:Teringatkan beg kotak semasa bersekolah dahulu....beg itulah yang melindungi kepala ini dipancar dek cahaya matahari sewaktu balik dari sekolah....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails