Thursday, April 8, 2010

TIDAK CUKUP BERSEDIA?


Peserta dari Tahun 1.Berani walaupun pada mulanya gugup tapi guru-guru memberikan sokongan moral untuk meneruskan bercerita.


Mengambil kesempatan bergambar sewaktu murid sedang sibuk menggayakan persembahan mereka.


Tiga orang pengadil profesional untuk pertandingan bercerita.


Itulah persoalan yang muncul.Mereka masih belum bersedia sepenuhnya.Terlalu sibuk dan sentiasa sibuk.Pelbagai perkara perlu dilakukan dalam masa seminggu.Ujian itu dan ujian ini.Itulah keluhan anak murid.Namun tidak semuanya bersikap seperti itu.Kebarangkalian kesibukan adalah pada individiu tertentu sahaja.

Hari ini pertandingan bercerita anjuran Panatia Bahasa Melayu telah berjalan sewaktu perhimpunan pagi.Semua murid yang berminat untuk memasuki pertandingan telah menyertainya tanpa mengira bangsa.Masing-masing menunjukkan kebolehan tersendiri.Menghafal dan mengayakan persembahan dari segi intonasi adalah salah satu penilaian yang dijalankan.

Pastinya, rata-rata tidak menghafal cerita sebaliknya mereka lebih banyak merujuk kepada buku cerita.Namun, syabas dan tahniah kepada murid-murid yang berjaya menghafal dan menggayakan persembahan dengan baik.
Murid-murid tahun 1 turut mengambil bahagian sebagai pendedahan awal kepada mereka.Mereka diberi kelonggaran melihat buku atau kertas.

Pertandingan yang diadili oleh Pn Fatimah.Cik Wan dan Pn Zaharah turut serta dengan semua guru memberikan sokongan kepada anak murid.Harap agar penyertaan murid pada tahun hadapan lebih bersedia dari segi fizikal dan mental.

Pena Kasih:Bukan senang hendak menghafal .....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails