Tuesday, April 20, 2010

SALAH SIAPA..?

Hari ini memang agak sibuk.Kelas yang penuh dan juga 'relief' serta menyiapkan kerja-kerja yang perlu dilihat dan dipantau oleh boss dari jauh.Ia memerlukan komitmen dan semangat untuk menyiapkan.Bersama-sama murid menjalankan eksprimen di makmal.......agak penat.Membuat persiapan dan persediaan untuk kelas tambahan lagi.........

Akhirnya saya menerima satu berita daripada seorang guru yang memaklumkan salah seorang anak murid keluar sekolah tanpa kebenaran guru.Mana perginya pengawal keselamatan?Terus pelbagai andaian muncul di fikiran saya................Letih melayan kerenah seperti ini.Mereka masih gagal untuk memahami prosedur sebenarnya.

Lantas saya menemui pengawal keselamatan untuk mendapatkan cerita sebenarnya.Setelah mengetahui segala-galanya, saya terus ke kelas sekejap untuk meneruskan pengajaran saya.GPK HEM juga telah mendapatkan maklumat dan terus menelefon keluarga pelajar tersebut.Mudah.....angkat dan letak tanpa sebarang suara dikeluarkan.Kami masih menunggu pelajar tersebut kerana dia meninggalkan beg sekolahnya tapi empunya diri entah ke mana.
Rupanya si ayah telah menunggu anak di luar pagar sekolah dan apabila anak datang terus dibawanya balik.........emmmm geram pun ada.

Akhirnya, pelajar tersebut tampil bersama ayahnya dan pengawal keselamatan telah memaklumkan yang saya ingin menemuinya.Saya terpaksa meninggalkan kelas dalam keadaan yang serba salah tapi sempat meninggalkan pesan kepada murid agar senyap dan menyiapkan kerja.Mereka akur dan senyap kerana kebanyakan anak murid memang takut dengan ketegasan saya.Tegas untuk mendidik agar mereka berdisiplin dan dapat mengawal keadaan.
Setelah berbincang dengan bapa pelajar tersebut dan mengingatkan dirinya langkah-langkah sepatutnya perlu dibuat jika ingin membawa anak pulang ke rumah.Bapa pelajar tersebut mengakui kesalahan dan berjanji tidak akan melakukannya lagi.Akhirnya saya benarkan bapa tersebut membawa anaknya pulang untuk mendapatkan pemeriksaan doktor kerana masalah kesihatan dengan menandatangani buku keluar.
Saya sempat meminta agar bapa pelajar tersebut agar pentingkan keselamatan anak dan pelajaran anak.Sambil mengangguk dia mengiakan apa yang saya katakan.

Pena Kasih:Bila boss tiada......tanggungjawab menjadi berat.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails