Thursday, April 22, 2010

LATIHAN MARHABAN


Latihan marhaban telah berjalan selama dua hari berturut-turut.Hari pertama saya dapat bersama mereka tetapi hari kedua saya gagal untuk hadir.Pertandingan marhaban akan dijalankan pada akhir bulan Mei nanti.Saya tidak pasti sempena majlis apa.Tapi kami telah bersiap sedia lebih awal.Soal menang dan kalah adat dalam pertandingan.Bukan senang untuk belajar melagukan marhaban.Saya masih terkial-kial untuk melagu lenggokkan bacaannya.

Walaupun saya tidak bersama mereka pada hari kedua,tetapi bila waktu lapang saya tetap belajar dengan emak.Jadi bahan ketawa emak dan ayah sahaja kerana saya memang masih belum menguasai lagunya.....baru tahu bukan senangnya untuk belajar melagukan marhaban.

Setiap kumpulan mengandungi 10 orang peserta.Hari pertama belajar, kami ketawa kerana masing-masing sukar untuk membawa lagu yang diajar.Tapi kalau lagu dendangan Siti Nurhaliza senang aja diikuti.Suami perli, mama ni hangat-hangat tahi ayam.Hari pertama pergi tapi hari kedua tidak ikut.Bukannya saja-saja tidak mahu pergi.Alasan kepenatan memang sudah menjadi kebiasaan.Saya juga tidak terkecuali memberikan alasan yang serupa apabila memberitahu emak yang tidak dapat 'join'pada hari kedua.

Kerja-kerja pengubahsuaian rumah menjadikan kerja rutin harian saya bertambah berat.Balik saja akan mengemop rumah di samping memasak dan membasuh kain.Saya bekerja tanpa berhenti dan meninggalkan kesan kepada saya.Apabila penat,saya tidak dapat melelapkan mata dan akhirnya tidur menjadi lewat.Saya juga telah meminta kontraktor rumah menyiapkan segera 'bilik bacaan' kami.Bukan apa, saya tidak bersusah payah untuk mengemop keseluruhan rumah akibat debu-debu halus yang bertaburan.
InsyaAllah lepas ini, saya akan bersama mereka berlatih menyahut seruan suami.

Pena Kasih:Sukarnya untuk belajar apabila lidah semakin keras dan suara tidak sesedap suara orang lain.Teringat juga semasa suami masuk pertandingan tilawah al-Quran,belajar melalui 'tape' sahaja.Last minute...wakil kampung.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails