Thursday, April 15, 2010

KEJUTAN....


Batrisya dikelilingi oleh rakannya sambil menyanyikan lagu 'Selamat Hari Jadi'


selamat Hari Jadi,Batrisya.Cikgu doakan agar Batrisya dimurahkan rezeki,mencapai kejayaan dalam bidang pelajaran.

Deringan loceng menandakan 'extra-class ' untuk tahun 4 bermula.Secepat kilat mencapai buku ke kelas untuk mengajar subjek BM.Pintu kelas tertutup rapi dan hanya keriuhan murid-murid sahaja kedengaran.
Lantas beberapa orang anak murid bersuara:"Cikgu Noorwati dah datang".Saya terus meminta mereka membuka pintu kelas dengan hajat untuk meneruskan pengajaran .
Lalu saya bertanya," kenapa kamu menutup pintu kelas?"
"Cikgu, kami minta izin untuk mengadakan sambutan hari jadi ,Batrisya."
Terdiam seketika.......Sebiji kek dan sepinggan mee goreng telah terhidang di atas meja.
.......nampaknya saya terpaksa mengalah walaupun pada awalnya berkobar-kobar untuk mengajar karangan 'Autobiografi'.
"O.k ,cikgu hanya membenarkan kamu mengambil masa lebih kurang 20 minit untuk menjamu selera dan selepas ini kita akan terus belajar."
Begitu cepat mereka menjawab......terima kasih , cikgu.
Saya melayan mereka dengan menyedukkan mi goreng ke dalam pinggan anak murid.
Melayan kerenah mereka.
Saya faham, mereka ada masanya begitu gembira jika diadakan majlis seperti ini.Ada ibu bapa yang menghantar makanan dan meminta izin untuk mengadakan sambutan hari jadi di sekolah.Meraikan bersama-sama dengan rakan.Kami terpaksa membenarkan mereka mengadakan jamuan pada waktu rehat.

Selesai mereka makan, perkara pertama yang saya ingatkan mereka ialah memastikan segala sampah sarap hendaklah dibuangkan ke dalam tong hitam yang disediakan.Mereka akur.
Setelah semuanya selesai, kami meneruskan sesi pengajaran dan mereka bersemangat setelah perut diisi.

Pena Kasih:Esok,saya akan mengadakan sedikit jamuan untuk family meraikan hari kelahiran suami dan anak saudara.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails