Thursday, April 28, 2011

KOMUNIKASI MELALUI MATA


Kami selalu berbincang berkaitan dengan komunikasi melalui mata.My bos always mengingatkan saya jika kita berkomunikasi, tentangan mata itu amat penting.Melihat sejauh mana kita memahami apa yang sedang dibicarakan.Kontak mata dengan orang yang dilawan berbicara.

Bila saya sedang kesibukan dengan jari-jemari yang tidak berhenti-henti mengetuk 'keyboard' saya biarkan percakapan itu berlangsung tanpa menggunakan kontak mata.Hanya telinga yang saya pinjamkan untuk mendengar percakapan itu.Tapi 'eye-contact' saya langsung tidak endahkan.Kejamkan saya...................tapi sebenarnya saya tidak berniat langsung seperti itu.Cuma apabila keadaan tertentu saya terpaksa melupakan 'eye-contact'itu.

Sebenarnya,saya memerlukan waktu privacy saya.Tiada sebarang gangguan dan saya perlu membereskan beberapa kerja dengan tenang.Pada saya, cerita-cerita yang remeh bukanlah pilihan saya pada waktu pagi.Banyak perkara yang perlu saya lakukan dan bereskan.Yang pasti, bidang tugas saya di waktu pagi memastikan kehadiran guru dan menyediakan 'guru ganti' sekiranya tidak hadir itu yang diberikan keutamaan.Saya memang tidak suka menghabiskan waktu pagi saya dengan percakapan yang tidak berfaedah.

Banyak kerja-kerja utama perlu saya lakukan....saya bukanlah orang yang terlalu tegas tapi terus terang saya katakan...........waktu pagi ,saya ingin isikan dengan sesuatu yang bermakna agar menjadikan hari itu hari yang menceriakan diri saya.

Ada benarnya 'eye-contact' itu penting dalam berkomunikasi.My bos selalu mengingatkan saya.Tau ajalah saya ni, kalau dah bekerja saya tumpukan pada kerja sehingga saya lupa saya sedang bercakap dengan siapa..............tapi yang penting dan saya harap difahami berikan ruang 'privacy 'saya.

PENA KASIH : Sedang menunggu untuk membaca buku "SENI BAHASA BADAN".


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails