Wednesday, February 5, 2014

SEPETANG DI KEBUNKU...

Pena Kasih masih bisa meneruskan bicaranya. Kebun yang terletak di belakang rumahku sering dibersihkan.Sekejap diracun dan dibiarkan begitu sahaja sehinggalah kali ini kali kedua aku dan hubby mengambil keputusan untuk membersihkan dengan sebaiknya.Bukan apa kadang-kadang kerja terlalu banyak membuatkan kami melupakan seketika hasrat untuk berkebun. Ah Liat yang selalu mengerjakan kebun aku apabila aku ingin membersihkan kawasan kebun.Dari dahulu lagi,dari kerja-kerja membuat tapak rumah sehinggalah kerja-kerja membersihkan kebunku.Senang berbicara dan berunding dengannya.
He is very kind person dan selalu menolong kami sekeluarga.Banyak perkara yang dikongsikan bersama kami. Tanah yang seluas 1 ekar lebih ini kalau dibiarkan sudah tentu rumput dan anak-anak pokok akan membiak dan tumbuh dengan suburnya.Selepas ini, dia memberitahu hubby supaya meracun dahulu rumput-rumput yang ada agar anak pokok getah hidup subur .Bulan Mac baru boleh tanam pokok getah, katanya.
My hubby juga menolongnya menebang beberapa batang pokok kelapa tua.Apa lagi , aku pun menelefon emak saudara agar membantu mengumbut pokok kelapa.
My hubby bukannya pandai sangat dengan kerja-kerja memotong kelapa menggunakan mesin tersebut tapi sikap ingin mencuba dan aku sentiasa bersamanya setiap kali dia memotong pokok .Aku dan dia kini sedang membersihkan kebun ayah yang terletak bersebelahan dengan kebunku.Memotong anak-anak pokok yang tumbuh meliar di kebun ayahku.Janji orang tuaku puas hati melihat kebunnya bersih.Aku lakukan kerja-kerja tersebut pada waktu cuti sekolah sahaja.
Semoga impian dan hasrat untuk menanam pokok getah kali ini menjadi daripada membiarkan kebun aku ditumbuhi dengan semak samun. PENA KASIH: Semangat itu penting.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails