Wednesday, January 4, 2012

SIBUKNYA.....

Lama sudah rasanya tidak menulis....niat di hati memang hendak menulis setiap hari.Idea ada tapi disebabkan sibuk ke sana dan ke mari .Sekejap ke Muar, sekejap ke Melaka..macam orang business sibuknya.

Tapi pastinya saya menyibukkan diri dengan core-business saya.Mencari bahan-bahan dan peralatan yang perlu untuk kegunaan diri sendiri.Itu sebenarnya.Dapat pulak che Abe yang suka berjalan dan berminat juga mencari peralatan tulis.Fail dah macam fail bekerja di pejabat.Habis digantikan dengan yang baru.Semua dilabelkan .

Kelakarnya,fail my son bila dibuka maklumat dari sekolah rendah turut tersimpan kemas .Dari setiap bayaran hinggalah ke kelas tambahan bersambung pula sehingga ke sekolah menengah.Teliti betul juga anak lelaki saya ni rupanya.....Then, his father minta dia buang maklumat yang dah berzaman tapi dia still want to keep it as kenangan.

Saya juga tidak ketinggalan mengemas kini fail tapi masih tidak terkejar kerana terlalu sibuk sejak beberapa hari ini.
Permulaan sekolah sudah tentu banyak yang perlu dibereskan.Menyelesaikan beberapa surat penting yang perlu diambil tindakan dan dihantar dengan segera.Then, melabelkan buku-buku anak murid bagi memudahkan mereka membuat kerja ...BM 1 untill BM 6.Alhamdulillah, pada tahun ini saya mengajar kelas tahun 3 dengan murid yang hanya 26 orang .Semoga Allah permudahkan saya mengajar dan mereka menerima ajaran saya dengan baik.Nampaknya hari ini mereka serius apabila saya mengajar dan kadang-kadang saya selitkan celoteh agar mereka tidak jemu.

Mereka tahu saya seorang guru yang tegas apabila ia melibatkan soal kerja rumah.Hari ini, saya uji mereka yang lemah dengan membaca.Maklumlah sebulan lebih cuti, ada kalanya mereka merangkak-rangkak mengeja dan menggayakan bunyi perkataan tersebut.Namun, pujian tetap diberikan.Saya mahukan mereka berani dan tidak takut.Walaupun salah, saya mahu mereka mencuba dan saya akan membetulkan kesalahannya.Kali ini, saya hendak tukar kaedah mengikut kesesuaian murid.Saya juga berjanji akan memastikan mereka dapat sesuatu daripada apa yang saya ajar.

Saya sendiri berjumpa dengan seorang ibu dan saya maklumkan andaikata saya ingin berjumpa dengan parent tersebut berhubung dengan masalah pembelajaran, saya harap mereka hadir dan berbincang.Tujuan saya hendak membantu anak mereka.Saya tidak mahu mereka yang lemah terus ketinggalan tetapi sokongan daripada ibu bapa juga perlu bagi memastikan kejayaan anak mereka.

Memang first day sekolah, sudah tentu letih.Saya juga tidak ketinggalan mengalami simptom keletihan...maklumlah tidak berhenti berjalan dari pagi hingga ke tengah hari.Lenguh-lenguh kaki.Pagi lagi dah diminta untuk melayan PPD dan mengisi maklumat yang diperlukan.Namun,thanks to En Jasmani kerana hadir ke sekolah dan melihat sendiri situasi hari pertama persekolahan di sekolah kami.Alhamdulillh semuanya berjalan dengan 'smooth' sekali.Banyak perkara yang dibincangkan......siap sekali dibawa meronda kelas by kelas dan melihat keadaan guru di hari pertama.Syukur teramat sangat kerana our teachers masing-masing menjalankan tugas seperti yang ditetapkan.

PENA KASIH : Sibuk macamana pun, family tetap diutamakan.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails