Wednesday, January 25, 2012

SABAR ITU BESAR ERTINYA

Menyegarkan mata, menyejukkan hati....itulah indahnya ciptaan Ilahi.

Nun jauh di sudut hati, saya begitu mengerti situasi yang dialami.Namun, saya hanya mampu meminta dirinya bersabar dengan karenah manusia yang sudah tentu mempunyai pelbagai rupa dan gaya.
Tidak semua apa yang kita buat dan lakukan disukai.Adakalanya seolah-olah mencabar diri kita dengan gerak-geri yang dipamerkan.Ada kalanya kesabaran kita diuji .Percayalah setiap yang berlaku itu ada hikmahnya dan Allah sentiasa menguji orang yang kuat kesabarannya.

Pastinya tidak semua sahabat itu akan menjadi sahabat yang setia buat diri kita.Kita perlu ingat tidak semua sahabat itu baik dengan kita.Tidak semua sahabat itu suka dengan cara dan gaya kita.Percayalah,kini amat sukar untuk mencari sahabat yang benar-benar erti sahabat sebenarnya.Biarlah kita berpada-pada apabila berkawan.

Sehingga kini, saya memang tidak mempunyai seorang sahabat yang begitu rapat dengan saya.Berkawan memang ramai tapi untuk mencurah atau menceritakan apa jua, tidak mungkin saya lakukan.Banyak pengalaman menjadikan saya lebih berhati-hati.

Saya sering menasihati anak-anak saya terutama berkaitan dengan bersahabat.Jangan mudah untuk mencurahkan segala-galanya kepada teman kita kerana pada suatu hari ia akan menjadikan bahan cerita kita sebagai medan untuk menjatuhkan diri kita.Jadikan pengalaman yang pernah kita lalui sebagai satu ikhtibar untuk kita apabila berkawan.

PENA KASIH

Pengalaman menjadikan saya lebih berhati-hati.....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails