Tuesday, March 2, 2010

TIDAK CUKUP REHAT

Stress.......terlalu banyak perkara yang perlu dibuat dalam masa yang sama.Antara tugas dan tanggungjawab perlu seiring.Saya rasa sampai sahaja di pintu sekolah,buka pejabat,letak beg sehinggalah jam 1.20 petang tiada ruang untuk saya berehat.Terlalu banyak persiapan yang hendak dilakukan.

Persediaan untuk mengajar, persediaan dengan fail-fail yang masih perlu dikemaskinikan di saat akhir setelah mendapat maklumat terkini. Akhirnya akur, tidak dapat melaksanakan seperti yang dirancang.Di saat akhir,tiada siapa mampu melakukannya.Buat apa yang ada sahaja.Pastinya ada maklumat yang tidak difahami dan tidak faham apa yang diehendaki.Yang pergi orang lain, yang melaksanakan orang lain......sudahnya semua tidak tahu dan faham.Namun, saya cuba melaksanakan mengikut fahaman saya sendiri.No guide line for us to do.Masing-masing kabur.

Minggu ini, minggu ujian pula.Syukur anak murid dapat menjawab dengan baik seperti yang dikehendaki.Walaupun sibuk ke hulu dan ke hilir, core -bussiness tetap diutamakan.Itu pokoknya.Itulah nikmatnya selagi kita bergelar seorang guru.

Apabila terlalu stress, mulalah kelihatan wajah yang tidak ceria.Masing-masing dengan wajah stress.Mulalah darah naik melebihi seperti biasa...........Badan tidak selesa.Justeru, rehat yang mencukupi amat penting ketika usia menginjak ke angka 40 an.Madam sendiri menyedari yang sejak akhir-akhir ini saya lebih banyak menyendiri dan membuat kerja tanpa berhenti.Semuanya dilakukan untuk sekolah .Saya hanya menjalankan tugas dan memastikan semuanya beres.

Walaupun tugas banyak, apabila mendengar berita kematian,meluangkan masa untuk menziarahi.Hari ini,, sewaktu kelas tambahan, received called from kak Long memaklumkan yang Mak cik Ndoi was passed away at nine o'clock this morning dan dikebumikan before asar.So, bersama Ani selepas habis kerja jam 3.30 menziarahi keluarganya di tanah perkuburan sahaja.
Within two weeks ni, kami terlalu sibuk.Bukan untuk mengejar keduniaan sahaja tapi lebih kepada tanggungjawab yang diamanahkan.

Pena Kasih:Rehat yang mencukupi amat penting.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails