Wednesday, March 17, 2010

BERBUDI KEPADA TANAH




...............manisnya buah mangga ini.Buah mangga hasil tanaman ayah telah dua kali berbuah dan kali ini rasanya begitu manis.Buah yang dihasilkan buat kali pertama tidak semanis kali ini.Tidak pernah saya melihat buah mangga yang terlalu besar.Mungkin saya jenis yang tidak mengambil peduli akan buah tersebut.

Kali ini,saya begitu kagum melihat buahnya yang besar dan rasanya manis.Saya pun terus menuju ke pokok mangga tersebut........................banyaknya berbuah kali ini.Apa baja yang digunakan oleh ayah?Hati tertanya-tanya.Bajanya seperti biasa sahaja.Walaupun cuaca panas, tetapi setiap hari ayah sentiasa menjirus pokok tersebut dan hasilnya sungguh mengkagumkan saya.

Sebenarnya,pokok itu banyak mengeluarkan putik tetapi apabila cuaca terlalu panas, ianya gugur satu persatu dan yang tinggal pun boleh tahan.Itulah berbudi kepada tanah tidak merugikan.

Pena Kasih:Ada tanam pokok mangga dan pelbagai baja ditabur tapi buahnya tidak pernah melekat.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails