Saturday, October 27, 2012

KORBAN AIDIL-ADHA

Pagi lagi, aku dan hubby sudah berada di bandar.Tujuan aku adalah untuk mencari kedai roti canai untuk dibawa ke kampung hubbyku.Selepas solat, aku sudah bergerak dan mencari tiga buah kedai roti canai yang mempunyai rasa yang berbeza.Selepas selesai semuanya, aku terus bergerak ke kampung hubby kerana emak telah berjanji sebelum ini untuk berada di kampung jam 8.00 pagi dan sempat hubby menelefon Aman untuk memaklumkan yang kami kini dalam perjalanan ke kampung.Akhirnya kami sampai dahulu dan hampir satu  jam lebih menunggu kedatangan emak.

Aku bersama dengan mak Usu menyediakan sarapan untuk pekerja-pekerja yang akan melakukan korban.Nice to hear cerita from Pak Itam and his geng.....Pak Itam pun memaklumkan sepatutnya sudah berada seawal pagi  lagi tapi  kami terpaksa menunggu agak lama.Aku dan hubby sekadar mendiamkan diri sahaja.
Selepas selesai semuanya, aku yang sememangnya malas untuk pergi ke ladang ternakan lembu terpaksa mengikut emak untuk menemaninya.Keadaan jalan yang kurang elok hasil gambaran Aman membuatkan aku tidak berminat untuk ke sana.Tapi untuk seorang ibu, aku lupakan hasrat tersebut.Awal lagi, aku dan hubby sebenarnya hendak ke rumah emak saudaraku...tapi atas permintaan emak aku luangkan masa buat seketika.Aku meminta Mak Usu menemani emak tetapi mak Usu tidak mahu,.Hendak tidak hendak aku langkahkan juga kakiku menemani emak.Tapi hatiku begitu teruja untuk bersama-sama dengan emak saudara dan sepupuku.Sesekali bertemu tentunya menarik dan menggembirakan.
Hubby dengan anak lelaki telah bersiap sedia untuk pergi ke ladang lembu.

My hubby said "ada aku kisah'.Mahu ambil gambar juga.
                                               


Kerja-kerja melapah daging....
Sempat mengambil gambar hubby dalam perjalanan pulang...

Suami dan anak lelaki menimbang daging....

  Setelah selesai semuanya,aku dan hubby bergegas pulang untuk menghadiri kenduri di rumah emak saudaraku.Semuanya sudah sampai dan my cousin mengucapkan terima kasih kerana walaupun lewat dan sibuk dalam masa yang sama dapat meluangkan masa untuk bersama mereka.Happy dapat berjumpa dengan emak saudara dan sepupu-sepupu yang sekali sekala dapat bertemu.
Sebelum kenduri di rumah emak saudara, aku dan hubby dengan rela hati  meluangkan masa untuk meracun rumput-rampai di halamannya.Walaupun berkali-kali bapa saudara merasakan sedih dan pilu kerana kami begitu mengambil berat dan prihatin dengan diri mereka.Lalu aku katakan ini masa dia untuk aku menolongnya.Aku rela hati mengenangkan bapa saudara yang sudah kematian isteri sakit dan tidak mampu untuk melakukan kerja berat.Anak-anak jauh diperantauan kerana tuntuan kerja dan aku rasa tidak menjadi masalah untuk aku dan hubby menolongnya.


                 Hubby with my cousin...sudah kenyang beb...


PENA KASIH:Kata-kata yang diambil daripada  my hubby.

"Sikap kita bukanlah masalah; sebaliknya kegagalan orang lain untuk memahami sikap kita itulah masalah, dan masalah itu adalah masalahnya bukan kita"

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails