Sunday, July 12, 2009

TIDAK HADIR


Sabtu kedua merupakan hari bekerja bagi pekerja swasta.Pagi-pagi lagi,boss sudah berjumpa dan memaklumkan kepada saya yang seramai tiga orang pekerja tidak hadir atas sebab-sebab tertentu.

Saya agak bosan kerana tiada masalah lain dan kebanyakannya adalah berkaitan dengan pekerja swasta.Sudah banyak kali diadakan pertemuan dan perjumpaan tetapi mereka masih bersikap seperti itu.Lantas saya nyatakan,berbincang dengan penyelianya.Panggil penyelia dan selesaikan bersama.Sudah dibagi peluang bekerja tapi masih bersikap tidak mematuhi arahan.
Hari ini,boss memang agak serius.Mungkin geram dengan tindakan pekerja swasta.Saya memang tidak suka dengan kerenah yang agak merimaskan ini.Sudah diingat berulangkali akan tugas masing-masing.Sudah diadakan pertemuan berulangkali antara saya dengan pekerja,tapi sebenarnya adalah kerana sikap kita .Lebih banyak rehat daripada membuat kerja dan sepatutnya mereka bersyukur bekerja di sekolah ini, yang tidak besar dan mempunyai bilangan murid yang tidak ramai.........................kita renunglah bersama-sama dengan hasil dapatan kita.

Itulah realitinya kita bekerja di bawah bangsa asing.Mereka tetap dengan prinsip dan budaya kerja mereka.Justeru,saya sering ingat mengingatkan mereka dengan tanggungjawab dan kerja masing-masing kerana ia melibatkan periuk nasi kita.Bukan tidak selalu diingatkan dan pujian diberikan tapi sudah sikap seperti itu.........................tidak dapat untuk dibantu.

Pena kasih:Boss adakalanya balik jam 7.00 malam dan pernah melihat waktu balik saya apabila beliau bercuti(ketika memangku GB)

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails