Thursday, July 2, 2009

KESABARAN

Kesabaran teruji lagi.Kadang-kadang kita tidak sedar apakah matlamat kita bekerja.Hanya untuk menjalankan tanggungjawab atau sebaliknya.Di depan kita, bertungkus lumus membuat kerja.Di belakang kita,hanya Allah sahaja yang tahu.

Masa bekerja perlu ingat.Kejujuran itu penting.Keikhlasan menjalankan tugas amat diutamakan.Kalau waktu bekerja dipendekkan dan wang gaji diterima penuh,kita fikirlah apakah kita berada pada kebenaran.Justeru, apabila kita berbicara, kita renungkan diri kita.Apakah kita sudah menjadi seorang yang sempurna.

Justeru,semua ini mengingatkan diri saya.Waktu kedatangan bekerja ditulis mengikut masa kita hadir dan jangan hanya menulis mengikut masa yang ditetapkan.Kadang-kadang saya tersenyum melihat perangai orang seperti ini.Saya bukanlah orang yang sempurna tetapi yang penting kejujuran dalam menjalankan tugas.Waktu balik dan rehat perlulah mengikut masa yang ditetapkan.Saya begitu gembira kalau mereka mengikut peraturan yang telah ditetapkan.Biasalah manusia memang tidak sempurna tapi kita boleh berubah dan merenungi kelemahan diri kita.

Lantaran itu, apabila kita telah diamanahkan untuk melaksanakan tugas dengan betul,laksanakanlah sebaik mungkin.Ini tidak, orang buat itu dan buat ini ada sahaja cacat celanya pada mata individu itu.Tapi kita renungkan diri kita.Hari ini terjadi pada diri saya.Memang betul-betul menguji kesabaran saya.Seolah-olah individu itu hendak memarahi diri saya.Sebab itulah, saya sering berbincang dengan boss agar peraturan perlu dipatuhi.Kalau kita longgar dan ambil tidak kisah,orang akan ambil kesempatan.Tetapi cadangan saya tidak diterima kerana takutkan individu tersebut.Sekarang apabila tiada sesiapa yang bertugas di office,kita pula yang perlu menjalankan semua tanggungjawab itu.Mana hendak dibereskan.Tanggungjawab sebagai pendidik, tanggungjawab sebagai salah seorang pentadbir,tanggungjawab memastikan kelas sentiasa terkawal,tanggungjawab memastikan pekerja menjalankan tugas,tanggungjawab menjadi operator telefon,tanggungjawab memastikan surat-surat diedarkan kepada individu.Rasanya tidak tertanggung bebanan kerja itu dalam masa yang sama.Yang penting pada saya "core-bussiness " saya , saya tetap utamakan.

Tetapi, apabila individu yang hanya pandai bercakap tapi tidak menyedari kelemahan diri sendiri,ini yang hendak disanjung.Saya memang tidak boleh terima.Saya memang tidak suka untuk diampu.Tugas tetap tugas.Masa/jam bekerja perlu dipatuhi.Selama ini,pun kami sebagai pentadbir memang terlalu banyak membantu.Pagi-pagi datang bukakan pejabat.Saya rasa tiada siapa yang sanggup berbuat seperti itu.Hadir ke sekolah seawal jam 6.30 pagi dan balik sehingga jam 3.30 petang.Tapi disebabkan rasa tanggungjawab kepada anak didik,kami abaikan itu semua.Itulah kadang-kadang suara hati ini tidak pernah untuk didengar,hanya untuk menjaga hati seseorang .Saya memang tegas dan tidak suka masa yang telah diamanahkan,kita abaikan kerana mementingkan diri sendiri.Sebagai pekerja yang tahu akan masa bekerja, tahu akan tanggungjawab, tahu akan setiap hukum, sudah tentu tidak akan mengambil kesempatan.Apatah lagi kita disaat untuk menghabis sisa-sisa kerja,jalankanlah kerja seperti yang telah diamanah.Kita renungkanlah diri kita, di manakah kita sekarang?

Ya Allah,Ya TuhanKu,sedarkan diriku seandainya aku terleka, Ingatkan diriku seandainya aku terlalai,Bangkitkan diriku seandainya aku alpa.PadaMu sahaja aku merintih, memohon agar aku tidak terlalai dengan amanah yang Engkau berikan.

Berusahalah berbuat baik dengan segera.Lebih baik berbuat demikian pada hari ini daripada hari esok,kerana hidup ini adalah pendek,sedangkan waktu berlari kencang.

Pena kasih:Mengingatkan diri ini agar sentiasa memperbaiki kelemahan diri sendiri.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails