Friday, July 3, 2009

CURAH


Boss mengambil kesempatan pada hari ini mencurahkan segala yang terbuku di hatinya.Sebenarnya sejak awal lagi,boss cuba untuk mencari ruang bersama dengan saya.Cuma kerana kesibukan dengan "core-business" saya, so saya cuba untuk mengelakkan diri dari terus didampingi.Tugas utama perlu dibereskan.Perkara-perkara yang dianggap remeh diketepikan sebentar.Tuntutan pada kerja yang telah diamanah perlu dijalankan dengan sebaik mungkin.

Pergerakan kita perlu pantas.Tidak perlu untuk bertangguh lagi dengan perkara-perkara yang dianggap boleh dileraikan selepas waktu bekerja.Masa kerja tumpukan pada kerja.Prinsip saya.Sebolehnya masa free saya, saya isikan dengan kerja-kerja pentadbiran yang dikehendaki oleh pihak atasan.Masa untuk mencari maklumat untuk disampaikan kepada anak didik.Begitu bermakna kepada saya apabila disebut soal masa.Tiada ruang untuk saya rileks.Sebaliknya saya gunakan masa tersebut untuk menyiapkan tugasan.

Hari ini, seperti biasa habis waktu sekolah jam 11.50 pagi tapi saya berada di sekolah sehingga jam 2.00 petang.Dalam keadaan badan yang kurang selesa kerana urat-urat badan terasa senggal.Menyuarakan kepada suami untuk berurut tetapi kekangan masa menyebabkan saya lupakan sebentar untuk berurut.

Saya duduk di bilik dan kehadiran boss mencurahkan apa yang terbuku dihatinya didengar dengan teliti.Sekali-kali menyampuk dan menyuarakan pandangan.Cuma saya berharap agar boss bertegas dengan peraturan.Jangan bersikap tidak adil.Memandangkan boss saya berbangsa lain sudah tentulah kadang-kadang pandangan kita tidak diambil pusing.Justeru, saya lebih banyak mendiamkan diri sahaja.Sekali-kali apabila saya berhadapan dengan mereka, saya juga sering mengingatkan mereka tentang amanah dalam menjalankan tugas.Itupun kalau mereka hendak mendengar.

.................sekali-kali boss ketawa dengan cerita-cerita yang disampaikan.Bukan apa,dikatakan untuk mengelak sakit jantung.Memendam apa yang terbuku.Tersenyum saya mendengarnya.
Kadang-kadang memang kita memerlukan seseorang untuk mencurahkan apa yang terbuku di hati.Biarlah boss mencurahkan apa yang ingin diperkatakan.Sambil jari jemari saya pantas mengetuk setiap huruf di komputer riba, saya menjadi pendengar setia.Boss memang faham cara saya.Kadang-kadang dia meminta maaf kerana sering mengganggu saya.


Saya senang mendengar orang yang bercakap tentang dirinya sendiri, kerana saya hanya mendengar perkara-perkara yang baik sahaja.(Winston Churchill)

Pena kasih: Tetap menjadi pendengar setia walaupun ada kalanya kita perlukan "privacy".

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails