Friday, July 3, 2009

EMOSI


Peranan emosi dalam diri kita amat bermakna.Dari riak wajah tergambar emosi seseorang ketika itu.Berada dalam situasi yang marah,tekanan,ceria dan duka.
Apabila seseorang berada dalam situasi marah,kita perlu fikir apa yang perlu kita buat.Adakah kita perlu berdamping dengannya atau membiarkan dia bermain dengan emosinya.Begitulah sebaliknya.

Apabila kita berada di tempat kerja,kita boleh lihat para pekerja kita.Melihat wajah-wajah mereka sudah cukup memahami akan emosinya ketika itu.Tergambar di riak wajah mereka.Kalau berdiam diri sahaja sudah tentu ada sesuatu yang sedang berlaku.Kalau ceria sudah tentu suasana di tempat kerja agar meriah.......................so kita perlulah memahami akan emosi seseorang itu.

Emosi juga boleh menyebabkan kita tidak sedar dengan apa yang kita lafazkan dan lontarkan kepada seseorang.Kalau kita terlalu mengikut emosi dalam melontarkan kata-kata,sudah tentu meninggalkan kesan yang positif dan negatif dalam diri individu itu.Justeru itu, kita perlulah mengawal emosi kita .Memang tidak dinafikan, dalam kehidupan seharian kita akan berdepan dengan emosi yang tidak stabil.Adakalanya kita ceria, adakalanya kita marah.Semuanya tergambar di wajah kita.

Suami selalu mengingatkan saya agar mengawal emosi apabila berhadapan dengan pelanggan.Jangan jadikan sesuatu perkara itu menjadi tegang apatah apabila mengendalikan sesuatu perkara................saya akur walaupun kadang-kadang kita tidak dapat menahannya.
Sebagai salah seorang pentadbir dalam sesebuah organisasi, suami selalu mengingatkan saya dalam menjalankan tugas.Kawallah emosi....................apabila berbicara.Hormatlah orang yang lebih tua.Apabila meminta pertolongan,mintalah dengan cara yang baik.Apabila berbicara, gunakanlah kata-kata yang sopan.

Emak dan ayah juga selalu mengingatkan saya agar jangan terlalu menngikut perasaan apabila menjalankan tugas sebaliknya gunakan pendekatan yang baik agar kita boleh dijadikan sebagai teman untuk berbincang.Dengar setiap apa yang pelanggan kita bicara.Jangan terlalu mengambil keputusan yang mudah.

"Janganlah engkau melayani rasa marah dan apabila timbul rasa marah,duduklah engkau dan fikirkanlah kekuasaan dan kebesaran Allah Taala ke atas hambaNya.Pertahankanlah diri engkau daripada dikuasai oleh kemarahan dan kembalikan engkau kepada kesabaran".(Nabi Muhammad s.a.w)

Pena Kasih: Apabila muka merah dan diam ,suami tahu yang saya berada dalam keadaan marah.So, dia cuba mendengar masalah dan kami berbincang.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails