Sunday, July 12, 2009

DUSUN


Jam 9.00 pagi,setelah bersarapan ,kami ke Batu Anam menemani suami untuk menggantikan paip air emak yang telah rosak dan membaiki pintu dapur.Kemudian ,emak meminta saya menemani ke gerai yang menjual sayur-sayuran kampung.

Setelah membeli,saya dipanggil oleh Azrin yang sedang menjual buah-buahan di tepi jalan di Batu Anam.Nampaknya perniagaannya berkembang maju dan syukur kerana ketabahan Azrin mencari rezeki untuk menampung keperluan keluarganya.Mengenali Azrin ketika beliau menuntut di STS.Ingin menjadikan saya sebagai kakak angkatnya.Kami memang jarang bertemu sehinggalah saya buat kali pertama bertemunya di Maran Pahang ketika saya bekerja di sana.Rupa-rupanya Azrin berkahwin dengan orang Jengka 5.Selepas itu,kami terputus hubungan sehinggalah suatu hari saya berhenti untuk membeli buah tembikai di Batu Anam.Ketika itulah semuanya terungkai dan tidak sangka beliau kini telah berada di tempatnya sendiri.

Balik sahaja daripada membeli keperluan untuk memasak,saya terus sahaja turun ke dapur dan memasak dan suami sibuk dengan kerjanya.Selepas zohor, kami mengambil keputusan untuk menziarahi datuk dan nenek di Spang Loi.Kemudian Mak Uteh mempelawa kami ke Paya Terap untuk mengambil buah manggis.......................Pokok yang agak rendang dan kalau tidak salah lebih daripada 7 batang pokok manggis berbuah.Apa lagi, kami pun terus memetik buah manggis yang agak rendang pokoknya.Haziq buat kali pertamanya memanjat dengan penuh semangat dan saya hanya menunggu di bawah pokok sambil menyambut buah manggis yang dibaling dari atas.Mulut Haziq begitu bising sekali kerana berpeluang memanjat pokok manggis sehinggakan tidak sedar dia sudah memanjat terlalu tinggi.Saya terjerit-jerit memintanya turun ke bawah.Risau juga kerana inilah kali pertama dia memanjat pokok.Akhirnya kami dapat mengutip sebanyak dua buah baldi.

Pena Kasih:Haziq teruja untuk ke Paya Terap memanjat manggis lagi.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails