Monday, July 13, 2009

POKOK KELAPA


Anak murid begitu seronok dengan pembelajaran pada hari ini.Apatah lagi tajuknya berkaitan dengan soal makanan.Mereka begitu semangat untuk mendengar mengenai dengan pokok pisang dan kegunaannya kepada manusia.

Dilakarkan gambar pokok pisang dan meminta salah seorang menceritakan apa yang mereka tahu tentang pokok pisang.Murid tersebut bercerita berdasarkan pengetahuan sedia ada.Mulalah murid tersebut menceritakan tentang kegunaan daun pisang, batang pisang,buah pisang dan lain-lain lagi.Kemudian saya meminta mereka menyebut jenis-jenis pisang yang diketahui.Masing-masing mengangkat tangan untuk menjawab soalan tersebut.

Kemudian,saya memberikan mereka satu tugasan iaitu mencari maklumat melalui internet atau bahan pembacaan yang berkaitan dengan pokok kelapa yang dikenali sebagai pokok serbaguna.Saya hendak murid-murid mencari maklumat sendiri dan esok saya akan meminta mereka membentangkan hasil dapatan masing-masing.Saya hendak pastikan murid-murid saya tidak selalu disuapkan sahaja tetapi sama-sama mencari maklumat tersebut.Walaupun baru darjah 3,tetapi kadang-kadang mereka mampu melakukan semua itu.Saya bentukkan kumpulan dan mereka mencari maklumat sendiri.Selepas itu, barulah saya akan menambahkan maklumat yang berkurangan.Baru-baru ini,saya meminta mereka mencari maksud simpulan bahasa.Di sudut kelas disediakan buku-buku BM sebagai bahan rujukan.Sebenarnya mereka ini berebut-rebut untuk tampil kehadapan seolah-olah menjadi guru kepada rakan-rakan.Melatih murid-murid berani dan pandai mendapatkan maklumat.Ternyata apa yang saya lakukan ini, mendapat respon yang baik daripada mereka.Mudah-mudahan dengan cara ini, mereka akan cepat memahami dan dapat menjawab soalan-soalan ujian dengan baik.Insya Allah.


Pena kasih: Gembira kerana murid-murid lulus dengan baik dalam ujian-ujian yang dijalankan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails