Sunday, April 12, 2009

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

Seperti kelaziman setiap tahun, sambutan Maulidur Rasul diadakan.Mengingati kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.Penduduk kampung saya, Kampung Gudang Garam tidak ketinggalan menyambutnya pada hari ini.

Seawal jam 9.00 pagi, orang ramai telah bertumpu ke masjid kampung ini.Alhamdulillah, penduduk kampung ini masih lagi mengamal konsep gotong-royong.Ketika inilah mereka dapat berkumpul dan berjumpa.
Tugas saya yang utama ialah membasuh gelas dan pinggan mangkuk untuk kegunaan mereka.Setelah itu, saya akan membersihkan simen dan membuang sampah sarap yang terdapat di situ.Memang itu rutin saya jika aktiviti seumpama ini dijalankan di masjid.Hendak menolong masak saya bukanlah orang yang pandai.Setakat menghiris bawang boleh lah.

Saya tidak balik sehinggalah jam 5.45 petang.Saya pastikan sebelum meninggalkan masjid keadaannya bersih.Saya bersembahyang di masjid itu kerana mungkin ini kali terakhir saya akan sembahyang di masjid lama yang akan dirobohkan bila-bila masa.Alhamdulillah, setelah lebih dari sepuluh tahun, penduduk kampung ini memohon untuk memiliki sebuah masjid yang baru kerana masjid yang sedia ada tidak dapat menampung keperluan penduduk ini terutama apabila sembahyang hari raya.Berkat kesabaran dan peranan individu tertentu akhirnya, penduduk kampung ini boleh tersenyum kerana hasrat untuk memiliki masjid baru terlaksana.
Apabila masjid ini dirobohkan, penduduk kampung akan bersembahyang di surau Kg Tanjung Sengkawang.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails