Thursday, April 2, 2009

MOTOSIKAL

Teringat nostalgia ketika berusia 11 tahun.Pertama kali belajar menunggang motosikal ayah.Ayah merupakan seorang yang tidak pernah meninggikan suara kepada anak-anaknya.Hasrat untuk belajar motosikal diajukan kepada ayah.Tidak memarahi cuma menasihatkan supaya bawa motosikal dengan baik.

Setiap petang ayah akan mengajar saya menunggang motosikal di halaman rumah.Berlagak pandai dan tidak menghiraukan apa yang dinasihatkan oleh ayah, saya pun membawa motosikal dengan menuruni bukit.Apa lagi dan agak tergamam.Akhirnya saya bersama-sama dengan motosikal terus terpelosok di celah-celah pokok pisang.Bangun dan tengok kiri dan kanan takut-takut ada orang melihat.Rupa-rupanya emak ternampak keadaan saya .Apa lagi leteran yang saya perolehi.Sejak itu, saya lebih berhati-hati lagi ketika menunggang motosikal.Yang penting dengan kemahiran menunggang motosikal sekurang-kurangnya meringankan ayah untuk menjemput dan menghantar saya ke sekolah.

Kini,suami membelikan saya sebuah motosikal jenis skuter elegent.Bukan apa memudahkan saya untuk memenuhi pelawaan penduduk kampung ketika majlis yaasin dan juga kenduri- kendara.Kadang-kadang saya menjemput anak balik dari sekolah dengan menggunakan motosikal sahaja.Walaupun tiada lesen.....................sekadar menunggang di sekitar kampung sahaja.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails