Saturday, April 25, 2009

KEMBALI KE RAHMATULLAH


Menerima berita jam 5.45 petang, perkhabaran yang sedih memeranjatkan saya ketika itu.Pak Itam yang pernah saya ceritakan telah kembali ke rahmatullah tepat jam 5.30 petang akbiat jangkitan kuman pada darah.Tiada lagi gurauan daripada Pak Itam yang meninggalkan kami di Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru setelah sebulan satu hari berada di sana.

Pemergian Pak Itam, setelah menjalani pembedahan di otak dan juga di bahagian leher membawa kepada pelbagai komplikasi yang akhirnya tidak tertanggung oleh Pak Itam.Sejak Pak Itam berada di hospital, dua kali saya telah pergi melawatnya.Kali pertama sebelum pembedahan.Pak Itam yang dikenali seorang yang pendiam berubah menjadi orang yang tidak berhenti bercakap.Kasihan Pak Itam ketika itu, terlalu lemah.Saya meninggalkan hospital jam 7.00 malam dalam keadaan yang begitu sedih.Kali kedua, saya melawatnya tiada sebarang reaksi yang dapat ditunjukkan.Pak Itam berada di ICU setelah menjalani pembedahan. Tidak sedarkan diri.Saya memanggil nama Pak Itam tetapi tiada sebarang respon daripadanya.

Namun begitu, saya sering bertanyakan keadaan beliau daripada anaknya ,Mahathir.Ternyata tiada perubahan yang besar dapat dilihat.Sehinggalah tepat jam 5.45,perkhabaran berita itu begitu memeranjatkan kami sekeluarga.Niat dihati untuk melihatnya pada hari Isnin yang kebetulan saya ada urusan di Johor Bahru hanya tinggal impian.Pak Itam telah pergi dahulu menemuiNya.

Setelah mendapat berita sedih itu,saya pun terus mengambil keputusan untuk ke rumahnya.Mak Itam dan anaknya, Mahathir ketika itu berada di Johor Bahru. Mak Itam meminta kami agar membersihkan rumahnya.Saya dan suami serta bapa saudara, Jalil telah pergi ke rumah dan membersihkan rumahnya sementara menunggu jenazah sampai jam 11.30 malam.Kami seisi keluarga menunggu jenazah Pak Itam.Tepat jam 4.30 pagi saya pun balik ke rumah dan seawal pagi saya telah pergi ke rumah Mak Itam kerana jenazah akan dikebumikan jam 11.30 pagi keesokkannya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails