Tuesday, April 7, 2009

KECEWA

Hari ini saya betul-betul kecewa melihat gelagat anak murid saya ketika menjawab soalan ujian.Bukan apa,setiap kali ujian saya telah maklumkan apa yang perlu dibaca dan semua topik yang keluar semasa ujian merupakan topik yang telah saya bincang.Walaupun saya mengajar Bahasa Melayu Tahun 3, tapi soalan saya menjurus kepada peperiksaan UPSR.Melatih murid supaya menjawab mengikut format UPSR.

Setiap hari saya bekalkan latihan-latihan agar mereka mantap.Tapi agak mengecewakan terdapat beberapa orang murid yang tidak mengambil endah dengan apa yang saya lakukan.Kerja yang tidak pernah dibuat malah yang amat mendukacitakan buku latihan pun kerap tertinggal di rumah.
Siapakah yang bersalah?Pada saya latihan-latihan yang dibekalkan bukanlah terlalu banyak sebalik merupakan pengayaan sahaja.Mereka bukanlah terdiri daripada murid yang tidak tahu membaca tapi disebabkan sikap mereka yang mengambil mudah dengan apa yang cikgu cakap menyebabkan perkara itu berlaku.

Memang tidak dinafikan terdapat ramai di antara murid saya yang boleh mengarang dengan baik.Tatabahasa yang digunakan amat bersesuaian dengan penulisan mereka.Apabila dikaji murid-murid ini sering sahaja menyiapkan kerja seperti yang diarahkan.
Bahasa Melayu penulisan terutama di bahagian C iaitu pengajaran daripada petikan sering saya bincangkan .Mencari nilai-nilai murni daripada petikan.Alhamdulillah ada di antara murid-murid saya dapat melaksanakan tugasan yang diberikan dengan baik sekali.Mereka memahami apa kehendak soalan.

Kini saya tercari-cari cara yang paling mudah untuk mengajar mereka terutama bahagian C dalam penulisan.Harapan saya agar murid-murid Tahun 3 ini dapat mengubah tingkah laku mereka agar menjadi murid yang cemerlang dalam penulisan.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails