Friday, April 10, 2009

HAFIZ DAN TELEFON


Telefon penyambung perhubungan untuk yang berjauhan mahunpun berdekatan.Terpandang telefon teringat untuk menelefon anak saudara,Hafiz.Mendengar keletahnya ketika berbicara di telefon.

"Assalamualikum, fiz.Buat apa?"
"Dah makan tak?".Itulah pertanyaan yang sering diajukan kepada Hafiz yang berusia 3 tahun.Keletah si kecil ini memang tidak menjemukan .Setiap hari saya akan menelefonnya mendengar suara dan kadang-kadang saya sering mengusiknya dengan mengatakan uda nak naik kereta api.Apabila mendengar perkataan kereta api, dia akan menyuarakan Apiz, nak ikut uda tua(itulah gelaran yang diberikan kepada Pak Udanya)dan mak udanya dipanggil Uda Mok dan anak saya dipanggil abang ngeh.Apiz pandai mengubah perkataan, kalau dikatakan "Apiz, budak bulat atau pendek" .Jawapannya ialah uda budak bulat dan pendek.Gelagatnya menggelikan hati kami sekeluarga dan kadang-kadang kami merindui akan gelagatnya.

Hari ini, saya merancang untuk membawanya ke dataran Segamat.Hendak melihat gelagatnya ketika melihat kereta api mainan yang terdapat di situ.Dia memang sering hendak mengikuti kami berdua dan hari ini kami mengajaknya tidur di rumah.Yang menambat hati kami ialah dia tetap hendak tidur dengan uda tuanya.Dengan saya dia agak takut sedikit kerana saya sering mendisiplinkan dia.Berbeza dengan Pak Udanya yang lebih lembut dan melayan kehendaknya.

.....................apiz tetap menjadi teman Pak Udanya apatah lagi tarikh kelahirannya sama dengan Pak Udanya.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails