Monday, April 6, 2009

BUAH DUKU

Semalam selepas memasak saya teringin untuk makan buah duku.Rumah dikelilingi dengan pokok buah-buahan memudahkan saya untuk menikmatinya.

Saya turun ke tanah lalu mengambil galah.Nak panjat tak berani.Soal memanjat memang saya agak takut.Sebut sahaja soal memanjat teringat saya kepada kisah emak ketika usia saya 25 tahun.Dengan gagah emak memanjat pokok duku.Saya tunggu di bawah pokok.Suami ketika itu sedang sibuk memanjat pokok duku lain.Masing-masing nak tunjuk siapa hero memanjat.

Tiba-tiba dahan yang emak pijak patah.Apa lagi emak pun mengelabah.Nasib mak baik kerana sempat mencapai dahan untuk bertahan dan emak tergantung.Saya yang berada di bawah ketawa berdekah-dekah melihat emak.Lalu saya memanggil suami untuk menolong emak.Muka emak nampak pucat. Suami apa lagi terus memanjat dan membantu emak saya.Sejak peristiwa itu, emak tidak berani lagi memanjat pokok duku walaupun pokoknya tidak tinggi.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails