Wednesday, April 8, 2009

HAJI dan BANJIR 2006


Hasrat emak dan ayah untuk menunaikan haji memang telah lama disuarakan.Keinginan mereka berdua begitu membuak-buak tatkala kemunculan tahun 2006.Ketika itu wang belum mencukupi untuk menunaikan haji tapi niat murni kedua orang tua untuk ke Mekah pada tahun itu begitu ketara sekali.Rezeki kedua-dua orang tua saya akhirnya, hajat mereka termakbul.Hanya berurusan dengan tabung haji pada tahun itu juga tapi semuanya dapat diuruskan dengan lancar sekali tanpa sebarang sekatan.Allah telah mempermudahkan urusan mereka berdua.Alhamdulillah.

Emak sering mengingatkan saya supaya sentiasa berdoa dengan Allah dan insya Allah,Dia akan makbulkan apa yang kita hajatkan.Emak memang tidak pernah meninggalkan solat Dhua.Setiap hari dan sehingga kini emak sering mengerjakan solat Dhua.Selalu mengingatkan saya melakukan Solat Dhua dan berdoa dengan Allah apa yang kita hajati.

Ketika emak dan ayah hendak ke Mekah, saya berada di Pulau Pinang meneruskan pengajian saya di USM.Hati saya tidak senang ketika di sana. Melonjak-lonjak untuk menghantar kedua-dua orang tua saya ke lapangan terbang.Melihat sendiri pemergian kedua orang tua saya.Saya lontarkan hasrat saya kepada suami.Akhirnya suami mengizinkan saya untuk balik buat seketika untuk turut sama menghantar mereka ke Lapangan Terbang Senai.Ketika itu,saya sibuk dengan kuliah dan menghadapi peperiksaan berterusan tetapi saya tidak hiraukan itu semua.Alhamdulillah, akhirnya saya dapat bersama-sama dengan mereka.

Selepas menghantar emak ke Lapangan Terbang Senai, saya ke rumah Kak Long di Skudai.Malamnya saya naik bas ke Pulau Pinang kerana keesokkan jam 2.00 petang saya akan menduduki ujian berterusan .Alhamdulillah, saya dapat menjawab soalan ujian tersebut dengan lancar sekali.

Akhirnya setelah tiga minggu berada di USM , kami pun balik ke kampung masing-masing dan tidak disangka pada bulan Disember 2006 banjir besar telah melanda daerah Segamat.Ayah menelefon kami dan memberitahu yang dia ada mendengar berita tentang banjir yang berlaku di Segamat.Setiap hari ayah menelefon kami untuk mengetahui perkembangan di Segamat.
Sekolah saya turut dilanda banjir yang begitu teruk sekali.Banyak harta benda sekolah dan peralatan murid-murid habis musnah.Sayalah orang yang pertama sampai di sekolah apabila air telah surut dan agak terperanjat melihat keadaan sekolah saya.

Namun begitu, banyak bantuan yang telah kami terima daripada orang ramai dalam usaha memulihkan kembali sekolah kerana pada awal Januari semua murid telah memulakan sesi persekolahan mereka.Yang menyedihkan mereka terpaksa belajar dengan beralaskan tikar getah ketika itu. Sumbangan PIBG dan guru-guru untuk membeli tikar getah.Peristiwa itu begitu pahit kami alami dan alhamdulillah kini sekolah kami telah pulih sepenuhnya dan kami selesa dengan suasana sekarang.

1 comment:

Sutiman Kemin said...

Berada di tempat yang sama pada tarikh tersebut.

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails