Monday, August 30, 2010

TERGOLONG

Apabila usia mencecah 40an,pemeriksaan kesihatan jangan diabaikan.Itulah yang sering dipesankan oleh emak kepada saya.Acapkali kesibukan menyebabkan kadang-kadang kita tidak mengendah saranan tersebut.Itulah yang terjadi pada saya.Setiap kali buat pemeriksaan di klinik swasta,tekanan darah adalah 'border-line' sahaja.Doc kata tak perlu ubat tapi perlu jaga pemakanan.Saya akur tetapi kadang-kadang semua itu hanya pada kata-kata sahaja.Ada kalanya nafsu mengatasi segalanya.

Pemeriksaan kesihatan untuk kemasukan belajar di peringkat sarjana menyebabkan saya terpaksa akur kerana tekanan darah yang agak tinggi dan boleh membahayakan.Namun, sejak kebelakangan ini bebanan dan tekanan kerja yang agak banyak menyebabkan saya kalah.Terlalu banyak yang perlu dibereskan dalam masa yang sama.Mungkin faktor keluarga juga mempengaruhi kerana both of them ada tergolong dalam kes darah tinggi.Saya terpaksa menerima hakikat.Pernah sewaktu melahirkan anak kedua, saya menghadapi tekanan darah yang terlalu tinggi dan melahirkan secara 'cesarean' dan doktor ada memaklumkan jika awak mengandung ada tekanan darah tinggi itulah penyakit awak nanti.Adakah itu menjadi kemungkinan?

Hari ini, ke sekolah sekejap menyiapkan relief cikgu yang berkursus.Setelah selesai ,terus ke klinik membuat pemeriksaan tekanan untuk selama 3 hari berturut-turut.First time, ke klinik bersendirian dan kelihatan terlalu ramai pesakit yang hendak mendapatkan rawatan.So, selepas daftar saya ke bilik 12 untuk mendapatkan bacaan tekanan darah.Alangkah terperanjat kerana tekanannya diluar jangkaan saya(172/123) untuk bacaan pertama dan kali kedua (170/115).Saya termenung kerana inilah bacaan yang paling tinggi saya terima kerana sebelum ini (140/100) atau 130/85.Saya menerimanya dengan reda.MA meminta saya berjumpa dengan doc untuk tindakan selanjutnya.Akhirnya, bukan tiga hari berturut-turut saya perlu ambil tekanan sebaliknya saya diberi makan ubat tekanan darah tinggi dan juga pemeriksaan lanjutan sebulan sekali.Kini saya tergolong dalam kumpulan Darah Tinggi.

Kemudian , saya call husband memaklumkan apa yang terjadi.Dia pun terperanjat kerana tekanan terlalu tinggi.Mungkin dua minggu berturut-turut saya tidak mempunyai rehat yang mencukupi.Namun, semangat untuk terus belajar akan tetap diteruskan juga.Mudah-mudahan tekanan akan berkurangan.Balik terus inform my son,yang saya kini tergolong dalam kategori darah tinggi.Hati sayu kerana my son suruh saya berehat dan tidur dahulu sebaliknya dia terus mengambil kain dalam bakul untuk dibasuh.I love both of you.Waktu hendak turun ke dapur, my son turut sama membantu saya memasak dan semua kerja memasak beres jam 3.30 petang.Thanks, Adik.

Pena Kasih: Penjagaan makanan amat penting tatkala usia menginjak ke 40an.



No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails