Wednesday, August 18, 2010

CERITA ANAK-ANAK

Almost every day, my daughter akan membuat panggilan atau saya sendiri yang akan memanggilnya.Bertanya itu dan ini.Bukan apa,untuk mengetahui apa yang sedang dilakukan.Semalam, dia memaklumkan kepada saya ada sejenis serangga menggigit badannya .Saya bertanya serangga apa dan disebutnya.Tapi ,saya memang tidak pernah mendengar serangga tersebut.Kemudian, saya memintanya menyembur tempat tidurnya sebelum tidur untuk mengelakkan serangga mahupun nyamuk berdendang dan mengalunkan bunyi di telinganya.Keselamatan diri dan kesihatan perlu juga dijaga.

Lain pula ceritanya dengan anak lelaki yang memang jarang menceritakan apa yang berlaku di sekolahnya sehinggalah mak ngahnya memaklumkan sekali lagi dia dan rakan-rakannya dirotan kerana tidak memakai pakaian uniform yang lengkap.Just baju t-shirt berkolar dan berseluar panjang(tapi masih dalam pakaian uniform).Sebelum ke sekolah, saya menegurnya kerana tidak memakai pakaian uniform yang dikatakan panas dan dia memberitahu saya cikgu ada mengatakan bahawa tidak apa pakai t-shirt untuk bulan puasa.Sesampai di sekolah lain pula ceritanya.Semudah itu dibulan mulia ini, mengambil tindakan merotan tanpa ada perasaan timbang rasa dan belas kasihan kepada anak-anak didik.Kadang-kadang sebagai seorang guru, kita kena fikir sebelum mengambil tindakan.Memang, anak saya jarang menceritakan apa sahaja perkara yang berlaku di sekolah.Memang tidak dinafikan ada ibu bapa semangnya tidak berpuas hati dengan tindakan yang dilakukan tapi mereka mengambil sesuatu itu secara positif.Begitu juga dengan saya,selagi tidak mencederakan dan kadang-kadang saya lihat ia meninggalkan bekas setiap kali dirotan, saya biarkan ia berlalu begitu sahaja.Mungkin memberikan pengajaran kepada anak saya.Setiap yang dilakukan juga ada peraturannya dan tidak semua guru diberikan amanah untuk merotan anak murid sesuka hati.

Pena Kasih:Hendak menjentik anak murid pun kena fikir dua tiga kali kerana ibu bapa sekarang bukan seperti ibu bapa dahulu.



2 comments:

Sara said...

Fatim kena gigit charlie ker?ish, klu charlie byh..biasa charlie suke kat kwsn swh...

PENA KASIH said...

Ya...sara.Tak pernah dengar pun jenis serangga itu.Bisa ke gigitannya.

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails