Saturday, August 14, 2010

PANGGILAN

Deringan telefon jam 10.30 pagi,meminta saya ke rumah bapanya.Meminta memujuk isterinya yang tidak mahu makan ubat.Ketika itu, setelah selesai mengemas rumah dan berchat sekejap dengan Along yang sedang beronline buat seketika .Menanya khabar dan menasihatinya agar menjaga diri dengan baik nun jauh di sana.

Hubby and his son masih lagi berbaring sambil menonton televisyen.Meminta keizinan sekali lagi untuk pergi ke rumah 'cousin' untuk membantu meringankan bebanannya seketika setelah puas memujuk his wife yang masih enggan makan ubat.Anak lelaki yang mendengar saya hendak menunggang motosikal ingin ikut sama kerana bimbangkan keselamatan saya.Akhirnya, emak saudara menelefon dan mengajak saya pergi melihat kakaknya lalu saya meminta dia menghantar saya ke rumah 'cousin'.Sesampainya, saya meminta dia makan ubat tapi tidak diendahkan langsung.Sebaliknya, dia menjauhkan diri daripada saya.

Lama juga saya di sana.Memujuk dirinya dengan pelbagai cara dan dia lebih bersikap agresif.Saya bacakan ayat Qursi dan meminta dia mengucap tapi begitu sukar untuk dia melafazkannya.Saya pujuk dia tapi sukar baginya.Agak degil juga dikirakan.Akhirnya, saya baca ayat Qursi dan dihembuskan di ubun-ubunnya seperti mana saya lakukan kepada emak bila keadaan tidak sedar beberapa tahun dahulu.Lantas,dia meminta saya menjauhikan diri daripada nya.Saya cuba dekati juga dan saya baca banyak kali dan mengajar dia mengucap.Tapi kedegilannya amat sukar untuk dipujuk.Dia memang tidak mahu langsung mendekati dirinya kepada saya.

Kemudian , kami bergerak ke rumah emaknya pula.Ternyata air mata ini mengalir sedih melihat wajah emaknya yang juga sakit ketika ini.Antara sedar dan tidak sedar.Sempat juga saya mengemas rumahnya.Melihat wajahnya dan wajah anaknya yang kini juga sakit,memang tanpa disedari air mata berjujuran keluar menginsafi diri ini.Kasih sayang seorang ibu terhadap anak begitu juga kasih sayang anak terhadap ibu amat penting.

Pena Kasih :Sentiasa berdoa agar kedua-dua insan ini akan cepat sembuh.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails