Friday, August 13, 2010

KASIHAN

Hari ini selepas menyiapkan juadah untuk berbuka puasa,menerima panggilan telefon daripada 'cousin'meminta ayah ke rumah bapanya.Isterinya yang merupakan 'cousin' saya telah mengalami penyakit misteri yang tidak tahu puncanya.Saya terus memaklumkan kepada ayah akan hasrat 'cousin' untuk meminta pertolongan ayah dan emak untuk menjaga isterinya .Saya pun memaklumkan kepada hubby untuk turut sama mengikuti emak dan ayah.

Sampai sahaja dilihat my cousin berada dalam keadaan gelisah tanpa haruan.Kegelisahannya jelas terbayang di wajahnya.Menurut husbandnya, his wife nearly 2 months tidak tidur malam.Just imagine,jika dua hari tidak tidur sudah tentu rasa badan tidak selesa.Melihat wajahnya terasa sayu,Dia memberitahu saya yang dia keliru.Saya katakan 'apa yang dikatakan keliru 'tapi dia tidak memberikan jawapan.

Saya meminta dia meluruskan tangannya.Ternyata tangannya menggigil dan saya dapati dia memang tidak ada semangat.Kasihan betul melihatnya.Kalau selama ini, soal menggaji al-Quran memang telah menjadi rutin hariannya.Mengajar kanak-kanak menggaji tapi kini dia seolah-olah lupa itu semua.Saya suruh dia membaca ayat Qursi tapi dia gagal mengingat ayat tersebut dan saya mulakan di awalnya lalu dia mengikutinya.

Sementara menunggu seorang ustaz datang, dia bercerita sedikit demi sedikit.Saya meminta dia banyak membaca Yassin dan juga membaca ayat Qursi sebagai pendinding dirinya.Mengingatkan anaknya agar membantu ibunya membaca ayat-ayat suci al-Quran.Belum pun ustaz sampai, dia sudah berada dalam kegelisahan.Apabila ustaz sampai dia bertambah gelisah dan takut dan kami terpaksa memegang dan menenangkannya.


Pena Kasih :Penyakit hendak datang cepat, tapi hendak pergi lambat.Namun,setiap yang datang itu adalah ujian Allah kepada kita.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails