Thursday, February 25, 2010

TIKUS


Tikus bermaharaja lela di dapur.Hampir sebulan saya berusaha untuk menghalau tikus-tikus yang kini sudah bermaharaja lela di kawasan dapur.Menggelikan...........Tak tahu dari mana datangnya tikus-tikus itu kerana semenjak saya menetap di rumah ini sejak tahun 2001,inilah kali pertama beberapa ekor tikus berjaya dikorbankan.Saya hanya menyediakan sarapan yang baik untuk tikus dengan membakar ikan kering sehingga mengeluarkan aroma yang memikat tikus untuk terus mendapatkannya sarapannya itu............cit...cit.....cit bunyi tikus terkena perangkap yang dipasang dengan pelekat gam.Tidak mengeluarkan bau busuk kerana mati bersepah-sepah jika kita memberikan sejenis makanan khas untuknya.

Mungkin saya tidak membela kucing lagi menyebabkan tikus itu berjinak-jinak di dapur.Pastinya saya sentiasa memastikan dapur tidak kotor dan semua pinggan-mangkuk telah disimpan untuk mengelak daripada terkena tikus..................ah sungguh geli.Merungut kerana terpaksa membasuh semua pinggan mangkuk.

Semalam, memasang jerangkap istimewa dan sekali lagi seekor tikus terkena.Aroma yang menyegarkan bauannya itu mudah sekali memerangkap si tikus.Hanya tinggal seekor lagi tikus degil yang masih berlegar-legar di dapur.Tidak sampai setengah jam saya meninggalkan dapur dan kembali semula.Didapati tikus melekat di gam yang disediakan.

Pena Kasih:Memang geli melihat tikus-tikus berlegar-legar di dapur.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails