Sunday, August 21, 2011

TERKEJUT....

Hari ini, saya membawa emak dan adik ke Melaka.Berjalan-jalan sambil membeli beberapa barang untuk anak.Pukul 8.00 lebih kami bertolak dan sampai di sana lebih kurang jam 9.40 petang.Jalan yang tidak sibuk dan pemanduan yang agak perlahan sahaja.

Kami singgah di Mahkota Parade .Keadaan masih lenggang sahaja kerana orang belum ramai lagi.Lebih kurang 2 jam lebih kami di sana sebelum bertolak ke JJ untuk membeli pakaian anak lelaki.Ramai juga rakan-rakan Segamat yang kami temui.Kalau di Segamat kami jarang bertemu tapi di sana kami dapat bertemu.Masing-masing membeli barangan untuk persiapan hari raya.Hubby melayan sahaja karenah anak bujang kami.Kini, giliran mereka pula dan kami hanya membuat persiapan ala kadar sahaja untuk diri sendiri.

Kami singgah di MITC untuk bersolat sebelum bertolak pulang.Kami sampai tepat jam 5.30 petang dan lantas kami menyediakan juadah untuk berbuka puasa.Semuanya begitu pantas sekali.Tiga orang chef memasak tiga jenis masakan yang berlainan sudah cukup untuk juadah berbuka kami.Ayah yang setia menunggu rumah sempat memasakkan nasi untuk kami.Hari ini,saya berbuka bersama emak dan ayah.Masakan simple tapi enak untuk dimakan.Syukur alhamdulillah.......

Hari ini, agak cepat sekali saya tidur sehinggalah deringan telefon memeranjatkan saya.Rupa-rupanya my MIL yang menelefon dan memesan beberapa perkara kepada saya.Saya tengok jam...jarum menunjukkan ke arah angka 5.Lantas saya memaklumkan kepada hubby dah dekat nak bersahur ni.Kenapa lambat kejut.Mereka berdua mentertawakan saya kerana jam baru pukul 11.25 malam.Saya amati betul-betul dan ternyata memang benar jam 11.25 pagi.Lalu mata tidak mahu tidur kerana kejutan deringan telefon tersebut.

Bila saya amati betul-betul, itulah nikmat yang Allah berikan kepada kami.Semalam, saya terjaga jam 2.00 pagi.Lalu saya buka tingkap rumah dan saya lihat suasana di luar rumah.Sejuk dan nyaman sekali.Saya terus mengambil wuduk.Selesai semuanya, mata masih tidak mengantuk dan saya kejutkan anak untuk bersahur.Hubby dengan halnya tersendiri dan saya biarkan dia di kamar tamu.

Hubby mengatakan walaupun dia tidak tidur dari jam 3.00 pagi tapi matanya tetap segar sepanjang perjalanan ke Melaka.Itulah nikmatnya..saya bersyukur teramat sangat kerana niat di hati untuk bangun di tengah-tengah malam...terjaga dengan sendirinya.Alhamdulillah...

PENA KASIH:Mempertingkatkan amal ibadah..............




No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails