Thursday, August 4, 2011

MENGHARGAI.....

Apabila disebut perkataan menghargai..banyak pengertiaanya.Menghargai masa,menghargai usia, menghargai pemberian malah pelbagai lagi yang boleh kita renungkan sebagai panduan kehidupan kita.

Apabila Ramadhan tiba, kita menghargai bulan tersebut.Kita gunakan bulan tersebut dengan sebaik mungkin.Banyak fadhilat yang kita perolehi daripada bulan tersebut.Kejarlah selagi kita mampu melakukannya.Gunakanlah masa dengan sebaiknya untuk mendapat sebanyak-banyaknya pahala.Pastinya kita lakukan dengan niat yang baik.

Hubby selalu memberikan tazkirah kepada my son setiap kali kami makan bersama-sama sebelum berbuka.Saling ingat-mengingati untuk renungan bersama.Hubby juga mengingatkan saya selalu supaya menghubungi my daughter mengingatkan dirinya yang jauh di sana.Jaga perlakuan , tutur kata dan mengerjakan solat.Apa lagi yang diperlukan ..bersyukurlah dengan apa yang ada.

My boss always mengingatkan saya akan pentingnya menghargai seseorang.Amalan mengucapkan terima kasih sudah cukup sebagai salah satu tanda kita menghargai orang.Saya banyak belajar daripadanya.Give and take......itu yang saya selalu ingat.Apabila orang memerlukan kita, kita berikan apa yang semampunya pertolongan begitulah sebaliknya.

Begitulah amalan yang kami lakukan sebagai pasangan suami-isteri.Saling menghargai antara satu sama lain.Apabila usia semakin meningkat, apabila banyak yang kita pelajari, apabila banyak yang kita dengar, banyak pula kekurangannya.Apa lagi, kita perlulah lihat kelemahan diri kita dan perbaiki kelemahan itu dengan sebaik-baiknya.


PENA KASIH :Sentiasa menghargai...walaupun tidak dihargai.

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails