Friday, August 19, 2011

ISTIMEWANYA....

Dalam minggu ini sahaja, saya hanya berkesempatan bersama dengan anak murid lebih kurang 2 hari.Selebihnya, saya terpaksa menguruskan urusan pentadbiran,menghadiri taklimat itu dan ini kerana ketiadaan bos.Namun, jika ada peluang saya bertukar-tukar masa dengan kawan, saya lakukan agar mereka tidak ketinggalan dalam mata pelajaran saya.

Hari ini, saya begitu terharu mendengar seorang pelajar istimewa bertanyakan kepada saya:

"Cikgu, hari-hari cikgu tiada.Cikgu pergi mesyuarat ke?"Itulah luahan seorang pelajar istimewa.
"Hari ini, cikgu tidak pergi ke mana-mana.Selalunya cikgu pergi mesyuarat itu dan ini,"kata saya.
"Kenapa?"
Saya selalu tengok cikgu tiada....cikgu sibukkan?

Lagi terharu kerana setiap kali saya tidak masuk ke kelas kerana menghadiri mesyuarat ,dia mesti bertanyakan kepada cikgu lain ......mengapa saya tiada di sekolah.
Hari ini sahaja dia duduk bersebelahan saya sambil membuat kerjanya.Saya tidak minta untuk dia duduk di sebelah saya tetapi dia sendiri datang dan membawa kerusi untuk duduk bersebelahan dengan saya.Jika tidak dia akan memberontak dan bercakap itu dan ini sambil menjerit.
Saya biarkan dia duduk bersebelahan sambil memerhati dia membuat kerja.

"Hari ini saya hendak cepat-cepat siapkan kerja cikgu,"katanya.
"Baguslah macam tu...........," kata saya.
Istimewanya ialah dia tidak pernah memandang wajah saya setiap kali saya mengajar tetapi dia akan mendengar apa yang saya cakap.Lepas itu, dia akan menjawab soalan dengan tepat sekali jika dibandingkan dengan pelajar lain.
Walaupun berlainan bangsa tetapi setiap kali hendak balik dia akan bersalam dengan saya.Cikgu, saya hendak salam dengan cikgu.Mungkin itu satu kepuasan pada dirinya.

Apabila saya memulakan pengajaran saya, dia selalu bercakap, malam tadi saya mimpikan cikgu.Saya ingat cikgu.......cikgu pandaikan.Cikgu belajar tadika, kemudian cikgu masuk primary school, secondary school and then university.Cikgu selalu sebut...Usaha Tangga Kejayaan.Saya biarkan dia bercerita sekejap untuk memuaskan hatinya.Jika tidak dia akan memberontak.Istimewanya dia ......dia difahami oleh rakan-rakannya.
Itulah kanak-kanak istimewa..............

PENA KASIH :Dulu garang tapi kini sudah slow down ............

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails