Monday, September 19, 2011

LEBAH

Di Anjung Kasih kami, lebah telah membuat sarang di tepi dinding rumah.Hampir tiga bulan ia mula membina sarang.Tidak diusik dan dibiarkan begitu sahaja.Tidak tahu macamana hendak menghalaunya sehinggalah beberapa orang telah memberikan pandangan masing-masing.

Kami tidak mengambil pusing dengan kehadiran lebah itu kerana dia tidak mengusik kami.Hanya berlegar-legar sahaja di kawasan tersebut.Saya lihat ia semakin banyak dan kami masih membiarkannya.

Apabila didatangi seorang tukang rumah, kami memaklumkan kepadanya tentang sarang lebah itu....apa yang dijawabnya ialah kata orang-orang tua ia mendatangkan rezeki.Dalam hati, kalau kita tidak berusaha manakan boleh rezeki datang dengan tiba-tiba.Dia tidak membenarkan saya menghalau lebah itu dan sebaliknya biarlah ia membuat sarang dan menghasilkan madu.
Seorang Cina juga mengatakan 'awak jangan halau itu lebah.Ia mendatangkan rejeki.....'Saya tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri sahaja.

Saya membiarkannya sehinggalah hubby mengambil keputusan untuk menghalau lebah tersebut.Lalu,hubby mengasapkan sehinggalah lebah itu melarikan diri.Petang ini, sewaktu kami balik, lebah itu masih lagi berada di sekitar Anjung Kasih dan membuat sarang di tempat lain.Emmm.........ingatkan lebah itu sudah pergi jauh tapi sebaliknya masih ada di kawasan tersebut.Hari ini, hubby hendak mengambil insiatif lain pula untuk menghalau lebah.Silap-silap nanti, kena sengatan lebah...bengkak sana dan sini...


PENA KASIH:Sesekali suka makan madu lebah.......

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails