Friday, August 12, 2011

MASAK

Bulan puasa adalah bulan yang dinanti-nantikan.Bukan juadah berbuka yang difikir-fikirkan untuk dimasak sewaktu berbuka.Masakan yang simple sahaja dan saya setakat ini tidak begitu teruja untuk ke Bazar Ramadhan seperti tahun-tahun lalu.Kali ini, masak sendiri dan membeli dua jenis kuih sahaja.Sudah cukup bagi kami.

Semalam setelah siap masak, emak mempelawa kami berbuka di rumahnya.Semuanya dibawa ke sana.Walaupun masakan simple tetapi bila berbuka secara beramai-ramai seronok jadinya.

Hari ini kami bergerak ke pasar tani agak lambat setelah mengemas rumah.Hubby terjumpa his best friend semasa di Jengka 2.Cikgu Kadir Rajak.....bila dah berjumpa, berbual-bual panjang sehingga apa yang hendak dibeli pun tiada.Lauk-pauk banyak yang sudah habis.Tiada pilihan.Mereka bertemu di kedai menjual buku-buku agama.Masing-masing memborong buku untuk menambah ilmu.Sempat juga dia mengajak kami ke rumahnya di Bumbun.

Sudah 13 hari berpuasa dan sehingga kini semuanya dimasak sendiri.....Every day my daughter will be ask me apa yang dimasak.....saya tahu mungkin dia merindui masakan kami.Saya katakan mama masak paling simple dan masakan seperti biasa.

PENA KASIH :Untuk mengikat kasih sayang antara satu sama lain..bacalah selawat sewaktu memasak.Inilah yang pernah saya dengar di corong radio dan melalui ustaz,Amalkanlah...

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails