Friday, May 27, 2011

INGINKAN PERHATIAN



"Uda,abang nak tidur rumah Uda lama-lama," kata Hapiz kepad Uda wanya.

"Abang tak nak balik.Abang nak tidur juga rumah Uda."Itulah luahan hati seorang anak kecil yang begitu betah berbicara namun disebalik itu tersirat sesuatu.Yang pastinya dia inginkan mainan.


Namun, Udanya kasihan melihat adiknya tiada teman untuk bermain dan bercakap.Lalu,Udanya memujuk si abang agar balik tapi dia tetap dengan pendiriannya.


Dua kali ayahnya datang untuk mengambilnya tapi tidak diendahkan pujukan untuk membelikan mainan.Dia tetap dengan kata-katanya untuk tidur di rumah kami.



First day, dia tidur agak senang sekali.Kami sediakan tempat tidur dan tidak sampai beberapa minit terus terlena.Second day, pun begitu juga.Apabila telah penat tidak sampai beberapa minit terus terlena tapi kali ini, kami menelefon ibunya supaya mengambilnya.Apabila adiknya sampai, adiknya terlalu gembira dapat bertemu si abang.Dalam keadaan sedang tidur, Pak Udanya mengangkat perlahan-lahan agar tidak terjaga.Entah apalah selepas terjaga dari tidur..sudah pasti dia akan memberontak untuk kembali semula ke rumah kami.Manjanya tetap ada.



Apabila melihat kanak-kanak tidur,rasa kasihan akan timbul di hati.Kalau permintaannya tidak ditunai, rasa bersalah.Begitu juga sewaktu anak saya kecil.Saya tergolong dalam kalangan ibu yang tegas dan garang.Setiap permintaan anak akan saya tunaikan tapi tidak semudah itu.Saya mahu mereka merasai kesusahan untuk mendapat sesuatu barang.Saya selalu katakan setiap permintaan yang besar,akan saya tunaikan sebulan sekali.Anak-anak akur.Kalau buat sesuatu yang tidak saya suka, saya akan memarahinya dan berikan sebab kenapa saya marah.Anak-anak sememangnya begitu.



Apabila teringatkan peristiwa ini, teringat pula saya pada seorang anak murid yang dikategorikan sebagai 'autisme'.Apabila saya mengajar dia tidak pernah memandang wajah saya tapi setiap kali soalan dikeutarakan, dialah orang yang berani untuk mencuba dengan memberikan jawapan yang betul.Kalau dimarahi oleh guru lain ,dia mesti memberitahu saya.Dia inginkan kepastian kenapa guru tersebut memarahinya.Kalau saya tidak memberikan jawapan, soalan yang sama akan diulangkan berkali-kali sehinggalah saya terpaksa meminta guru tersebut memberikan sebab kenapa pelajar tersebut dimarahi.Apabila jawapan telah diberikan barulah dia berasa lega.Jika tidak,dia tidak akan puas hati dengan guru tersebut.Emmm...........itulah realitinya dunia pendidikan.



Kadang-kadang sebagai seorang ibu atau ayah, kita perlulah melayani karenah anak-anak dengan sabar.Sifat sabar inilah yang membuatkan kita dapat mengawal emosi marah.Kalau cepat melenting hanya kerana masalah kecil .....lain jadinya.



PENA KASIH : Mereka inginkan perhatian ..................

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails