Sunday, May 1, 2011

SABAR ITU INDAH


Majalah Solusi selesai dibaca.Banyak input yang diperolehi dan memberikan kita pengajaran dan menyedarkan diri kita yang serba kekurangan ini.Alhamdulillah kami jadikan solusi sebagai salah satu majalah yang menjadi tatapan di waktu sengang kami.

Sabar itu indah.............begitu ringkas sekali ayatnya tapi menyimpul makna yang mendalam.Medium kerja saya memerlukan tahap kesabaran yang tinggi.Berhadapan dengan sumber manusia yang pelbagai ragam dan karenah memerlukan kita belajar cara untuk menangani mereka.Saya banyak belajar daripada bos dan pembacaan saya.Bos selalu memberikan pandangan dan mengingatkan diri saya walaupun adakalanya saya terlepas kata, terlepas pandang hanya kerana kelemahan diri saya.Saya akui hanya kerana kesilapan kecil akan menyebabkan sesuatu itu menjadi besar .Saya renungi diri ini dan saya perlu lebih berhati-hati kerana kesilapan yang telah dilakukan.Saya akui, kita manusia yang terlalu banyak kelemahan di pandangan mata orang.Kalau orang lain lebih sempurna, saya akui saya belum mencapai tahap itu.

Kerja-kerja yang tersusun di meja yang perlu dibereskan dalam masa terdekat ini sedikit sebanyak mengganggu konsentrasi saya dalam melaksanakan tugasan lain.Kesilapan yang dianggap besar memberikan kesedaran pada diri saya dan mengingatkan diri saya,saya perlu sabar dan lebih berhati-hati.Memang sabar itu indah.............mereka yang sabar akan menahan kemarahan dan akan lebih dihormati.Saya suka ungkapan itu yang pernah saya jumpa dan baca.

Kadang-kadang kita perlu sedar arah dan tuju kita sebenarnya.Kadang-kadang kita perlu tahu skop tugas kita .Malah saya lebih suka ingat mengingati antara satu sama lain agar kita tidak terlena dan terlalai dalam erti kata yang sebenarnya.Banyak yang perlu saya pelajari dan adalah lebih baik kita banyak mendiamkan diri daripada terus berkata-kata yang akhirnya akan menguji kesabaran kita.


PENA KASIH :Sekali terkena akan terus lebih berhati-hati............Ada banyak perkara yang perlu saya selesaikan agar tidak menyusahkan orang lain dan menangguhkan kerja orang lain.


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails