Monday, October 15, 2012

BILA EMOSI MENGUASAI DIRI

Hari ini sesuatu yang menggelikan hati...mungkin buat diriku tapi tidak mungkin buat hubbyku.Biasalah,bila waktu petang, aku dengan familyku akan bersembang di anjung rumah emakku sambil memerhati orang lalu-lalang di bawah rumah emakku.Kebetulan hubby tiada di rumah dan sudah menjadi rutin serta kebenaran suamiku untuk bersembang santai bersama emakku...apa-apapun Selamat Hari Lahir,emak.

Sedang kami rancak berbual-bual, aku lihat hubby sudah balik dari tempat kerja.Lebih kurang 6.35 petang, dia masuk ke perkarangan Anjung Kasih kami dengan bersahaja.Aku lihat di belakangnya ada sebuah kereta mengekori hubbyku tetapi dia meletakkan keretanya di luar rumah kami.Sambil keluar dengan tangan menunjuk itu dan ini, aku lihat ada sesuatu yang tidak kena.Kelantangan suara wanita itu menarik perhatian kami dan mengganggu sembang santaiku.....Aku terus turun dari rumah emak dan membiarkan wanita itu bersuara sesuka hatinya mengikut emosi.Hubbyku yang sedaya upaya mengawal emosi akhirnya tewas kerana tidak tahan dengan lontaran kata-kata daripada wanita tersebut.

Aku jadi hakim kepada kedua belah pihak.....Aku minta wanita itu menceritakan apa yang berlaku kerana aku tidak tahu apa-apa cerita pun sebaliknya aku ingin jadi hakim.So, setelah aku mendengar daripada  kedua-dua belah pihak, akhirnya aku mencari jalan penyelesaian agar persoalan dan permasalahan diselesaikan secara baik.Namun, aku lihat wanita itu begitu  berkeras dan ingin membuat 'report' di balai polis sedangkan kerosakan hanyalah terlalu sedikit sahaja.Cermin sisi kereta wanita itu pecah di bahagian belakang sahaja sedang kereta hubbyku tiada kerosakan pun kerana sebelum itu, hubbyku melihat pemandu kereta itu membawa kereta dalam keadaan yang kurang stabil dan laju.Lalu terdetik di hati hubbyku,ada yang kena ni ..belum pun sempat apa-apa, wanita itu terlanggar 'side-mirror' kereta hubby kerana 'side-mirror' kereta hubbyku terus termasuk ke dalam(sukarnya untuk aku explain) sebaliknya belakang cermin sisinya yang pecah .So,aku pun bersuara meminta masing-masing baiki cermin sendiri.Itu jalan penyelesaian yang terbaik sebaliknya tidak diterima dan meminta hubbyku membayarnya.Hubbyku memang orang yang malas untuk bercakap lebih dan meminta wanita itu beritahu harganya...wanita itu tidak boleh membuat keputusan dan kami juga meminta wanita itu mengganti cermin sisi kami pula.Win-win....akhirnya wanita itu mengambil keputusan untuk membuat 'report'.Aku tersenyum kerana jalan yang mudah dipersulitkan.Aku menunggu reportnya sehingga malam tapi tiada ...kami masih terus menunggu.

Aku ingin juga mencelah  kerana dia mengatakan sudah banyak kali dia  membaiki keretanya yang selalu 'accident' sedangkan setakat ini, kereta kami sering dilanggar oleh orang dan tiada rekod kemalangan yang teruk.Aku juga mendengar cerita wanita tersebut baru sahaja kemalangan....siapa bersalah?kami tidak tahu.Akhirnya kelemahan dan kekurangan dirinya terserlah satu demi satu...walaupun aku mengenali dari jauh dan selama inipun aku tidak pernah untuk mengambil tahu hal orang lain tetapi satu persatu keperibadiannya terserlah......Untuk pesanan diriku juga..lain kali kalau hendak datang rumah orang dan berbincang, gunakan bahasa yang baik.Berbudi bahasalah dan bukannya melantangkan suara menunjukkan keegoan.AKu tidak hairan kerana wanita tersebut memang sering menggunakan jalan kampung kami untuk pergi bekerja tetapi dengan hanya perkara yang sedikit sahaja sudah terserlah keperibadiannya.

Bila emosi menguasai diri......renung-renunglah.
Akhirnya pulang dengan rasa malu......

PENA KASIH:

Sedaya upaya cuba mengawal emosi.....terlepas kata, akan diingati sampai bila-bila


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails