Monday, July 25, 2011

BELAJAR

Setiap kali hari Jumaat, saya ditugaskan untuk menjaga sekolah sehingga jam 2.00 petang.Selesai sahaja kelas POL barulah saya balik dari sekolah.Kalau orang lain sudah siap menyediakan juadah untuk suami dan anak yang akan balik dari masjid tapi tidak bagi saya.Alhamdulillah dapat suami yang memahami tugas saya.Tiada sebarang rungutan dilontarkan kepada saya setiap kali balik lambat.Yang penting persefahaman dan mengerti akan tugas masing-masing.

Waktu-waktu beginilah saya gunakan untuk menyudahkan kerja-kerja saya disamping berbincang hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan sekolah dan juga akademik.Saya banyak belajar daripada HM saya 'how to manage our school.'Lebih-lebih lagi sekolah bantuan kerajaan.Hanya mereka yang pernah bersekolah di sekolah ini sahaja yan memahaminya.My HM merupakan bekas pelajar sekolah ini dan begitu juga dengan saya yang pernah menuntut di sekolah ini.

Saya bersyukur kerana apabila saya mengambil keputusan untuk balik ke Segamat dari Jengka dahulu dan ingin mengajar di SKCC tercapai juga.Walaupun di peringkat awal saya rasa tertekan kerana sudah biasa mengajar di sekolalh aliran Melayu tapi apabila mengajar di sekolah yang mempunyai pelbagai bangsa sedikit sebanyak terasa 'tension'nya.Mengambil masa untuk menyesuaikan diri .Akhirnya, saya dapat bertahan sehingga ke hari ini .Namun, saya tidak pasti berapa lama saya berada di sini kerana ada ura-ura mengatakan bahawa pergerakan GPK 1 akan dijalankan juga nanti.Ke manapun kita pergi, yang penting kita utamakan 'core-business' dan tanggungjawab kita.Pastinya 'klien' kita diutamakan.Saya memang pegang kata-kata itu.

Banyak yang saya pelajari daripadanya.Tidak lokek ilmu dan setiap kata-katanya begitu bernas dan saya tertarik sekali apabila diungkapkan dengan kata-kata semangat.Begitulah sebenarnya keadaan apabila kita berada di bahagian pengurusan...banyak perkara yang perlu kita fikirkan bukan sahaja anak murid, guru tetapi keadaan sekolah juga perlu dijagai.Namun, setiap yang lebih ada kekurangannya.Tiada sempurna.

PENA KASIH :Akan terus belajar.........

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails