Thursday, March 22, 2012

MEREKA TERDIAM DAN KETAWA

Hari ini aku begitu 'excited' sekali masuk ke Tahun 4.Teruja untuk mengajar berkaitan tajuk 'mengenali keluarga'.......Sesi soal jawab aku jalankan untuk melihat kemampuan pelajarku berinteraksi dan memberikan buah fikiran berkaitan dengan tajuk tersebut.Tajuk yang menarik minat mereka untuk mengenali ahli keluarga masing-masing.......bla..bla..bla..pelbagai idea dilontarkan kepadaku...pelbagai jawapan diterima.....walaupun aku sememangnya serius dalam mengajar tetapi aku tetap memastikan anak-anak didikku akan ketawa dan 'happy' setiap kali aku menjejakkan kaki ke tahun 4.

Hari ini dalam keadaan suaraku yang terganggu sedikit akibat batuk dan badanku yang kurang sihat akibat demam hampir seminggu menyebabkan aku meminta izin untuk duduk di kerusi.Tapi suaraku tetap kuat..kenapa?Aku hendakkan mereka mendengar setiap butir perkataaan yang aku cakap.Aku tidak mahu mereka hanyut dengan angan-angan mereka.Mata memandangku tetapi fikiran mereka melayang entah ke mana..biasalah budak-budak.

Sempat juga aku menyelitkan kisah remaja yang melarikan diri dari rumah sedangkan mereka sepatutnya perlu menjaga hati dan perasaan ibu bapa yang memelihara mereka sejak kecil lagi.....aku tidak sangka anak-anak didikku boleh menceritakan kembali kisah-kisah yang pernah mereka dengar...mulalah sesi soal jawabku dengan mereka.
Aku ingatkan mereka agar sentiasa menjaga maruah diri dan keluarga.Jangan sesekali hampakan perasaan ibu bapa hanya kerana sikap kita....

Akhirnya , kerana terlalu banyak bercakap, aku terpaksa berhentikan seketika pengajaranku apabila batukku sudah mula menggangu dan akhirnya semua terdiam melihat keadaanku.Apabila aku senyum, mereka ketawa......hai,anak didikku! Cikgukan suka membebel dan bercerita.......

My bos suruh aku kurangkan bercakap tapi sebagai seorang guru, mana boleh kurang bercakap....ada saja yang hendak dibebel dan diingatkan kepada anak murid....

PENA KASIH:

Membebel sambil mengingatkan......

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails