Friday, March 9, 2012

BERKIAS

Berkias perlu ada tempatnya, boleh berkias dalam bercerita, tapi bukan berkias dalam perbincangan atau perhubungan.....

Sememangnya ayat ini begitu menarik apabila diamati dengan sebaik-baiknya.Orang akan berkias mengikut selera mahupun lahir dari hati.Mempunyai pengertian yang amat mendalam apabila bahasa kiasan digunakan.Untuk menyatakan isi hati secara terang-terangan memungkinkan akan ada hati yang terguris,akan ada perasaan yang tersentuh dan akan ada timbulnya pelbagai persoalan.Justeru,bahasa kiasan digunakan untuk menggambarkan rasa ketidakpuasan hati.

Lahirnya pelbagai bahasa kiasan seperti Jinak-jinak merpati,Angin bertiup seperti orang berbisik-bisik dan pelbagai lagi.

Begitu indahnya bahasa namun kalaulah bahasa kiasan itu digunakan di tempat yang betul seperti dalam bercerita lagi amat menarik.Tapi biasalah orang kita...selagi ingin menjaga hati dan perasaan orang di sekeliling mereka akan menggunakan bahasa kiasan supaya hasrat yang ingin disampaikan tidak terlalu menyerlah dan menyakitkan hati orang lain.

Kini, setiap kali ucapan perhimpunan di sekolah, guru-guru sekolah saya sudah mula menyelitkan beberapa peribahasa dan bahasa kiasan untuk murid-murid mendengar dan mengetahui makna sebenarnya.

Kadang-kadang kita leka dengan bahasa kiasan tetapi ada kalanya bahasa kiasan itu terkena pada batang hidung sendiri.....

Kita mampu untuk berkata-kata selagi kita ada mulut tapi kita perlu jaga mulut supaya kita tidak menjadi manusia yang manis di luar sahaja tapi di hati hanya Allah sahaja yang tahu.


PENA KASIH:

Berhati-hati dalam berkata-kata kerana terlepas bicara sukar untuk ditarik balik tetapi dalam kita berbicara tidak semua orang setuju ..


No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails