Monday, March 19, 2012

PETUA

Batuk semakin menjadi-jadi.Lenaku terganggu buat seketika.Namun aku percaya disebalik itu ada hikmahnya.Aku redha dengan apa yang berlaku.Pelbagai ubat telahku telan untuk mengurangkan batukku.Makanan juga terpaksa aku 'control'untuk mengelakkan batukku berlarutan.Aku juga kurangkan bercakap namun seisi rumah memahamiku.Setiap malam, sebelum tidur,badanku dilumurkan dengan minyak untuk mengurangkan gangguan batuk.

Alhamdulillah, minyak nona roguy dan minyak jeselin power oil menjadi teman tidurku.Sememangku, aku sudah pasti setiap tahun aku akan mengalami sindrom batuk yang agak teruk .Selagi banyak aku mengambil ubat batuk, begitulah batukku semakin menjadi-jadi.Sudah berapa klinik aku pergi namun masih tidak berkurangan lagi.

Malam ini, aku ke farmasi untuk mencari ubat batuk .Seorang kakak melihat keadaan aku dan meminta aku minum air suam, kemudian minum air asam jawa dan lastly minum ubat batuk,Aku sedang mencuba dan aku harap batukku akan berkurangan dan memberikan keselesaan untuk aku berinteraksi dengan anak-anak muridku.
Air suam sentiasa berada di sisiku.Lagi satu petua aku belum mencubanya iaitu limau kasturi diperah dan diletakkan bersama kicap.......mungkin aku akan mencubanya.Aku akan terus berusaha untuk menghilangkan batukku.Sememangnya aku agak rimas dengan batuk kerana sedikit sebanyak mengganggu keselesaan aku.
Masakan aku pun semuanya rebus-rebus sahaja tapi aku bersyukur kerana suami tidak pernah merungut dengan apa yang aku masak.Janji makan dan minum dia aku sediakan sebaik mungkin.

Namun, hati emak tetap aku jaga.Tengah hari memaklumkan kepada aku agar meminta hubby tolong ambilkan langsat palembang.Aku terus maklumkan kepada hubby dan lebih kurang pukul 6.00 petang, hubby mengambil buah tersebut.Sekali lagi godaan di depan mata dan aku merasa sebiji dua buah langsat yang sememangnya favourite aku.Aku terpaksa menahan nafsuku agar aku tidak mengambil berlebihan untuk mengelakkan batukku berlarutan.....syukur kerana pada tahun ini pokok-pokok langsat mengeluarkan buah yang agak lebat.Untuk teman-teman sekolah telah juga aku sediakan untuk mereka dan saudara-mara tetap ada......

PENA KASIH:

Hikmah disebalik itu ada yang tersiratnya,

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails