Wednesday, March 21, 2012

DEBARAN HATI TERJAWAB

Keputusan peperiksaan SPM telah pun keluar.Ucapan tahniah bertalu-talu diberikan kepada adik-beradik,rakan-rakan dan saudara-mara yang menduduki peperiksaan pada tahun 2011.Malah ada yang tidak tidur lena mengenangkan keputusan yang bakal diperolehi oleh mereka setelah bertungkus-lumus,berusaha sedaya upaya untuk mendapat keputusan yang baik.

Apabila keputusan telah keluar, ada yang menangis kegembiraan dan ada juga yang menangis kerana gagal.Gagal kerana tidak dapat keputusan seperti yang diharapkan.Ada pula menangis kerana tidak menyangka dengan keputusan yang diperolehi....Pastinya kejayaan kecemerlangan itu tidak akan hadir dengan sendirinya tanpa ada usaha serta bantuan guru-guru.

Apabila pelajar-pelajar mengambil keputusan, teringat pula semasa zaman saya.Dengan kemudahan yang tidak secanggih pada hari ini dan hanya berbekalkan buku dan ajaran guru itulah yang selalu saya amati.Sehinggakan buku itu diulit sehelai demi sehelai helaian muka surat.Malah kalau buku "Badai Semalam' itu sudah dikhatam kisah ceritanya apabila sering disoal oleh guru Bahasa Melayu ketika itu,Puan Zaleha.Syukur kerana mendapat A1 dalam mata pelajaran sastera....Terima kasih , Puan Zalaha.

Mata pelajaran Matematik pula yang sememangnya tidak mudah bagi kami ketika itu...namun bersyukur kerana lulus dalam mata pelajaran tersebut dan alhamdulillah semua subjek yang saya ambil ketika itu semuanya lulus belaka.Saya selalu mengingatkan anak-anak, untuk berjaya sampai ke tahap ini, bukanlah mudah..mama terpaksa bertungkus lumus untuk mencapai kejayaan hanya dengan satu niat untuk mengubah kehidupan emak dan ayah.Mama tidak mahu melihat tok mak dan tok ayah hidup susah dan kerana itulah mama berazam untuk belajar dan berusaha dengan bersungguh-sungguh.Mama tidak mahu menghampakan hasrat dan impian tok mak dan tok yah untuk melihat anak-anaknya berjaya.Syukur kerana pada tahun itu, saya ialah salah seorang pelajar perempuan yang pertama mendapat pangkat 1 dan memecahkan rekod kampung ketika itu dan selepas itu, setiap tahun ada pelajar lain yang telah berjaya memperolehi pangkat 1.Mungkin ketika itu, saya tidak tahu untuk mengisi kursus di universiti dan hasrat untuk ke universiti tidak tercapai.Akhirnya saya meneruskan pelajaran saya ke tingkatan 6.Satu cabaran yang begitu hebat sekali....sememangnya ia susah.

Namun, sekali lagi saya tanamkan hasrat untuk belajar dengan lebih bersungguh-sungguh lagi.Alhamdulilah saya mendapat keputusan yang baik dan A bagi mata pelajaran kertas Am ketika itu.Terima kasih ayahnda Zainaldin kerana telah membolehkan saya mendapat A bersama tiga orang pelajar lain.Saya tidak sangka namun ingin saya ucapkan terima kasih juga buat hubby yang ketika itu telah menjadi teman saya kerana sering menghadiahkan buku-buku untuk saya.Sokongan dan dorongan daripadanya membuatkan saya terus berusaha dengan bersungguh-sungguh dan hasrat untuk menjadi guru terus menebal dalam hati saya.Sekali lagi, saya bersyukur kerana telah diterima masuk ke maktab ketika itu.

Namun, hasrat untuk menjejakkan kaki ke universiti berkubur begitu sahaja setelah saya mendapat tawaran ke maktab.Tetapi saya tetap berhasrat untuk masuk ke universiti walau dalam apa jua cara sekalipun.Saya selalu berangan suasana semasa belajar di universiti...alhamdulillah akhirnya impian saya tercapai apabila tahun 2004, hubby memohonkan saya untuk belajar secara PJJ di USM.Walaupun telah berkeluarga dan mempunyai dua orang anak, merasa juga saya menjejakkan kaki ke universiti.Merasa juga saya belajar di universiti walaupun digelar mahasiswitua.USM tetap dalam kenangan..banyak sebenarnya kenangan manis dan pahit sewaktu belajar di USM....

Saya selalu bercerita kepada anak-anak tentang susah senangnya untuk berjaya...Saya mahu mereka juga merasai seperti apa yang kita rasai....Kini, anak perempuan saya meneruskan impian untuk bergelar seorang guru....4 tahun lagi perlu dihabiskan masanya untuk mengutip seberapa banyak ilmu...Saya nasihatkan agar tidak segan untuk bertanya selagi kita bergelar seorang pelajar...kutiplah seberapa banyak ilmu daripada guru-guru.Yang penting jaga sahsiah diri dan hormati guru-guru yang pernah mengajar kamu.Anak yang belajar ibu-bapa juga turut belajar.....Anak saya sering menjadikan ayahnya sebagai tempat rujukan untuk mendapatkan bahan .Sebagai ibu, saya sering memberikan dorongan kepadanya untuk terus berjaya begitu juga dengan anak lelaki yang bakal mengambil pepeiksaan SPM pada tahun ini.


PENA KASIH :
Untuk berjaya perlukan banyak pengorbanan....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails