Thursday, September 22, 2011

SEORANG TUA....


Kegigihan membesarkan anak-anak dengan kudrat yang ada amat dikagumi.Kehidupannya penuh dengan ranjau penderitaan.....
Dari seorang yang pernah menikmati kehidupan yang penuh dilimpahi dengan kesenangan ..tapi siapa tahu.....nikmat itu hanya dipinjam sementara sahaja.Tapi, ketabahan hati, kesungguhan dan keinginan untuk melihat kejayaan anak-anak memberikan satu semangat untuknya meneruskan kehidupan ini.

Hanya yang ada padanya ialah permata-permata yang perlu dijagai.Anugerah Allah kepadanya.Anak-anak tidak dibiarkan untuk menanggung keperitan kehidupan..... tapi digagahi juga kudratnya yang ada itu untuk meneruskan impian anak-anaknya.Kejayaan anak-anak adalah kejayaan dirinya....siapa sangka anak-anaknya kini hampir semuanya berjaya.Syukur.Tidak pernah di hati orang tua ini timbul kekesalan dengan dugaan yang diterima.Namun, disebalik dugaan itu ada hikmahnya.

Halusan kedutan di wajahnya jelas nampak......seolah-olah penderitaan itu begitu sakit untuk ditanggungi...Penderitaan hidup memamahkan usianya.......

Keperitan sinar matahari yang memancar tidak pernah dirungut tapi dengan sisa-sisa kudrat itulah dia mampu untuk menanggung anak-anaknya.
Linangan air mata.....masih adakah peluang untuk melihat kejayaan anak-anaknya?Bersyukur kerana Allah masih meminjamkan dirinya ke dunia ini kerana hampir satu bulan dia menanggung kesakitan....Hilang selera makan dan semangat untuk meneruskan kehidupan.Tapi, sinar mata anak-anaknya memberikan semangat kepadanya.
Hanya yang terlintas di fikirannya ialah dia mungkin tidak dapat melihat kejayaan anak-anaknya.Namun, Allah masih menyayanginya....

Kini, hanya berbekalkan semangat sahaja yang dapat membangkitkan dirinya untuk terus melayari kehidupannya.......bersama-sama dengan anak-anaknya.

PENA KASIH :Kasih ibu sepanjang hayat....

No comments:

LinkWithin



Related Posts with Thumbnails